113-годишен велосипед, участвал в Тюр дьо Франс, направи обиколка в центъра на Пловдив. Той бе част от десетките екземпляри ретро колелета, които бяха показани на тематично изложение в града под тепетата. В шоурума се включиха над 40 колекционери от цялата страна, някои дошли от Поморие, Попово, Велико Търново, Стара Загора, Сливница, София. Присъстваха и местни – от Пловдив, Асеновград и Пазарджик.

Те показаха близо 90 различни модела на съхранени модели, някои с наистина запомняща се история. Събитието бе организирано от колоездачно дружество „Класик БГ“, което обединява собственици на ретро велосипеди от цялата страна.

„Настоящия национален събор бе петото мероприятие, което организираме. Направихме го в Пловдив, тъй като този град е моя слабост. Тази година на 15 април се изпълниха 125 години от издаването на първото на списание за велосипеди „Български колоездач“. И успяхме да издадем специален юбилеен брой, който подарихме на участниците, които бяха отличени в различните категории“, разказва пред TrafficNews организаторът на събитието Маргарит Карабуров – съпредседател на „Класик БГ- Велоценители“.

Автентичният очерк на събитието бе подсилен от участници, които заложиха на облекло, характерно за периода, в който е бил създаден велосипедът им.

В България доста късно започват да се произвеждат велосипеди. Преди създаването на марката „Балкан“ през 1957г., в страната са се внасяли чуждестранни марки. По тази причина се оказваме като един голям оазис на съхранени ретро велосипеди“, споделя пред TrafficNews Дончо Дончев - организатор на традиционното Балканско рали за ретро автомобили „Марица“.

Видовете са били оценявани по автентичност, техническа спецификация, рядкост и съхраненост. „Имахме много интересни български видове на велосипеди, българско производство на марката „Балкан“. Показани бяха три екземпляра от 50-те години, при това на оригинална боя – в много добро състояние. Имаше и юношески модели от 90-те, допълва Дончев.

В събота участие взеЛъчезар Лятов от София, колекционер, който се включи с 10 свои велосипеда. Всички те бяха произведени преди края на Втората световна война – модели от цял свят. Показа колело от 1900-та година, а най-младият екземпляр е изработен през 41-година.

Един от най-впечатляващите модели бе френски велосипед, произведен преди войната: „Той е намерен в южна провинция, близо до Средиземно море – в един много остарял дом, в който през годините рядко са живели хора. След време се заселило младо семейство. Докато разчиствали, открили колелото в изоставен хамбар, било цялото покрито в слама. Явно тази среда го е запазила в абсолютно автентичен вид“, разказва Карабуров.

Лятов го купи и започнал да проучва историята на велосипеда. Оказало се, че това е вторият известен досега велосипед от тази марка, който включва в себе си изключително интригуващи конструктивни решения.

От половин година собственикът издирвал информация в интернет и накрая се сдобил с такава от един френски музей. Там направили проучване и се оказало, че точно този велосипед е участвал през 1911г. в Тур дьо Франс с конструктора си!“,допълва той.

Носталгията направи българските Балканчетата един от по-интригуващите модели велосипеди, които бяха изложени в Пловдив. Освен европейски производство – италиански, унгарски, френски, германски, английски модели, посетителите на изложението видяха и редки марки от други континенти, дори рядка японска марка. „Имахме няколко спортни и пистови бегачи с марка „Пежо“. От Асеновград един колекционер представи автентични велосипеди NSU“, допълни Карабуров.

Освен удоволствие и обогатяване за колекционерите, събитието бе впечатляващо и за обикновени посетители. „Имахме съмнение дали ще се съберат хора, а то какво стана! Публиката много се наслаждаваше. Обмениха опит за технология за съхраняване на отделните елементи от ретро моделите. Много стари приятели се срещнаха, аз например открих, че с един от участниците имаме идентичен белег на брадата от детството. С него сме имали един и същ модел балканче без рамка. Помня го този ден – как карам по стария мост над Марица, който сега е пешеходен. Загубих баланс и забих брада в паважа (смее се). Оказа се, че почти нямаше човек, който да е карал балканче и да не е претърпял подобна щета в детството. Класика!“, споделя през смях Дончев.

В края на изложението ретро колелата направиха шествие обиколка по централни улици на Пловдив зад Военния клуб, което успя да привлече интереса да гражданите.

Организаторите напомнят, че на 10 май предстои откриването на 10-тото издание на Международния събор и рали за ретро автомобили, което ще продължи два дни.

Галерия: