Месец, след като Общински съвет прие промени в Наредбата за разполагане на преместваемите обекти за търговски и други обслужващи дейности и елементите от градското обзавеждане, ресторантьорите се стреснаха. След като всеки от обектите, разположен на общински терен, получил писмо, че трябва да подготви нова схема, търговците се усетили, че са ги ударили под кръста. Това е станало точно преди Коледа, когато всички събирали богатия урожай и никой не разбрал, как градските съветници са приели новата наредба, според която тротоарното право вече няма да се плаща на брой маси, а таксата ще се налага за целия терен, включително и за облагородените части.  

На практика тези ресторантьори, които са поставили кашпи, засадили са дървета и храсти, поставили са някакви лампиони, ще плащат доста по-висока такса. Най-прецакани са тези, които имат детски площадки към заведението, защото тя също ще влиза към търговската площ.

Предложението за промените е на зам.–кмета Петър Зехтински. Тя задължава собствениците и наемателите на обектите, които се намират извън  главната пешеходна зона, но ползват общински терени, да отразяват в схемата абсолютно всички елементи. Наредбата гласи, че в такива случаи общо заеманата  площ по схемата представлява площта на най-големия външен контур, ограждащ съоръженията.

Наредбата влезе в сила на 1 февруари, а до края на март, търговците трябва да подготвят нови схеми. "Само преди две години подготвяхме нови скици и не виждаме никакъв смисъл да го правим отново. Сега ще трябва отново да платим по 400-500 лева за заснемане, а да не говорим, че срокът за изготвянето им е прекалено къс и не може да бъде спазен. Освен да пълним касата на общината, друга полза не виждаме", коментира Юри Стайков, член на УС на Асоциацията на собствениците на заведения. 

„С тези нови такси буквално ни убиват. В някои от заведенията таксата се вдига 5-6 пъти. Най- прецакани са колегите, които имат детски площадки. Инвестицията в една средно голяма площадка от 200 квадрата е 20 000 лева, а сега за да я запазиш трябва да плащах по 2 бона отгоре. Площадките се ползват безплатно, не само от клиенти на заведенията. Това не е нормално. Това са елементи за облагородяване на района. Ние не печелим от тях.  Сега да ги събаряме ли?”, пита ресторантьор. В някои от обектите таксата се вдига до 20 пъти.  Собствениците припомнят, че Пловдив е единственият град в България, където общинската власт иска такса за уюта, който те създават.  „Ресторантьорският бизнес е най- притиснат, защото плаща 39 различни налога”, коментира Димитър Лукарев, председател на Асоциацията на собствениците на заведения.  

Ресторантьорите са възмутени, че са вложили огромни суми за облагородяване на зоните , превърнали са пустеещи терени в оазиси , а сега трябва да решат- дали да платят огромните налози или да оставят градините да пустеят. 

Ета как е изглеждал един от ресторантите в Кършияка преди

и как изглежда след облагородяването!

 

Ресторантьорите недоумяват как подобни решения се гласуват, без преди това да са обсъдени с представители на бранша. Управителният съвет на Асоциацията насрочи общо събрание, на което ще присъстват всички членове , които са около 160. На него те ще вземат решение какви стъпки да предприемат.

Според  общината няма увеличаване на таксите, а само привеждат в съответствие схемите с действителното състояние на терените, които ползват търговците.

„Вместо да подпомага бизнеса, който създава работни места, общината ни стриже като овце”, възмущават се ресторантьорите.

Във възражение, изпратено до Общината, ресторантьорите са категорични, че драстичното увеличение на таксите ще има следните последствия:

  1. Отказ от страна на заведенията да използват  площи за поставяне на маси за външно сервиране.
  2. Съкращение на на персонал и увеличаване на безработицата , а в много случаи и до масови фалити на малките и средни заведения.
  3. Поддръжката на тези площи ще бъде прекратена и тъй като Общината няма средства за тяхното поддържане те ще се превърнат в бунища.
  4. Със всички тези свои действия Общинският съвет и Кмета на Пловдив за пореден път стоварват цялата тежест и общинските проблеми върху бизнеса без да създават благоприятни условия за развитие.
  5. Искаме от името на АСЗП да заявим че това се случва само на територията на Пловдив.
  6. В никой друг град в страната няма такива наредби които да пречат и унищожават бизнеса.
  7. Асоциацията е поискала среща с кмета на града Иван Тотев , но досега не сме получили разбиране и не се предприемат спешни действия за премахване или редактиране на въпросната наредба.

 Асоциацията е получила подкрепа от още няколко брашови съюза и готви масов протест.Решението за протеста ще бъде взето на 18 март, когато има общо събрание.  

 

 TrafficNews.bg