Почти половината от хората, останали без работа в резултат на кризата с Covid-19, са били наети в сферата на хотелиерството и ресторантьорството. Това сочат резултатите от проучване на АФИС сред 2085 български граждани. Почти 24% от анкетираните са заявили, че поне един член на домакинството им е загубил работата си в следствие на обявяването на извънредно положение в страната.

Толкова е и процентът на хората, които са потвърдили, че член на тяхното домакинство е с намалени доходи заради кризата. В резултат от нея, 43% от семействата са изпитали финансови последици.

Най-тежък е ударът за туризма – процентът на останалите без работа служители в хотелиерството и ресторантьорството е 44. 15% са били наети в транспортния бранш. Същият процент са се занимавали със строителство. В сферата на услугите освободени са 11% от служителите, а на търговията – 10 %. Най-слабо засегнати са земеделието и промишлеността, където безработицата към момента е съответно 6 и 4 процента.

 

Според данните от проучването, по-малко от 1/3, или 30.6% от сънародниците ни могат да издържат финансово при още един месец извънредно положение. Около 4.5 % обаче се тревожат, че парите ще им стигнат за още седмица. Една десета от анкетираните твърдят, че вече са затънали в разходи.

25% се чувстват финансово подсигурени за още три месеца, а около 10% са заявили, че могат да издържат цяла година. Всеки пети твърди, че се чувства обезпечен, дори в случай, че настоящото положение се проточи повече от година.

 

Според анализа на Агенцията за количествени и качествени социални и пазарни проучвания, големи групи граждани изпадат в голям риск от обедняване.

„14% от домакинствата представляват около един милион души, в това число 800,000 пълнолетни. Ако бъде допусната депресия, за нарастващ брой хора рискът да изпаднат през процепите на социалната защитна мрежа ще стане трагична неизбежност“, обобщават от агенцията.

Около половината българи очакват животът в страната да се върне в нормалния си ход до няколко месеца. 23% очакват, че изпитанието ще продължи до края на годината, а други 15% - и след това. Едва 15% са оптимисти, че проблемът ще бъде овладян в рамките на следващия месец.