Още следващата година министерството на образованието, заедно с Агенцията по пътна безопасност, ще започне национална програма, с която за 3 г. ще се инвестират над 3 млн. лв. за обучение и формиране на умения у децата при движение по пешеходни пътеки и на улицата. Това обяви пред БТВ образователният министър проф. Галин Цоков. Той съжали ,че обществото ни позволява да се случват трагични инциденти като този, при който шофьор помете пресичащо дете дни преди началото на учебната година. Затова в правителството текат дискусии за превенция на инцидентите по пътищата. 

Министърът смята, че с протестите си срещу шофьорите-нарушители деца и ученици показват как се ражда гражданско общество, емпатия и отговорност. Той очаква от регионалните инспекторати информация за участъците с проблематично преминаване и помоли протестиращите да пропускат учебните автобуси. Повече от 100 хил. ученика ще използват този тип превоз.

"Много е важно учебното съдържание. Основната задача през следващите седмици и месеци е как да го структурираме в по-компетентностно ориентирани рамки, които са насочени формиране на умения и компетентности, а не само във възпроизвеждане на знание", обясни министърът. Амбициите са заедно с ресорната комисия в НС да има промяна в Закона за училищно и предучилищно образование.

Той се надява промените след външното оценяване след 4 и 7 клас да доведат до по-добри резултати и обясни, че за 2 месеца е нямало как да извършат по-мащабни изменения. Ще работим оценяването да е насочено към умения и компетентности, а не само към възпроизвеждане знания, настоя Цоков.

В момента се обсъждат и предложения за по-ранен начален час на часовете. И до сега 10% от училищата са започвали в 7,30 ч., особено в сградите с двусменен режим. Идеята е да се намалят изключенията и административните усложнения, обясни министърът.

За казуса в пловдивското училище "Найден Геров", където починала ученичка продължаваше да получава оценки, той обясни, че проверката е приключила в края на отминалата седмица. Предстои изготвянето на доклад. Но случилото се там , надминавало всички норми. "Най-тъжното е ако се установят и други такива случаи. На базата на доклада ще видим какви наказания може да се наложат на директора на училището и на хората, които са допуснали това да се случи", заключи Цоков.

Макар да отбеляза, че след взетите през последните години мерки децата, отпаднали от училище да са намалели с 40%, той призна, че от 80 хил. върнати в образователната система, само 50 хил. са останали трайно в нея. "Близо 9 хиляди деца на година остават благодарение на усилията на учители, социални работници, представители на МВР и др.", каза министърът.

Свободните места за учители, според справката, изготвена преди първия учебен ден, са около 705 или 1% от общия брой учители.