Жители на държавите от Западна Европа, южните ни съседки и азиатските държави по правило водят всички статистики на посещения под тепетата. Най-много туристи от Израел са пренощували в Пловдивския регион през първите летни месеци, сочи статистиката на НСИ за юли тази година.На второ място са посетителите от Испания, следвани от тези от Турция, Гърция, Германия и Италия. Средно те прекарват по 2.9 дни в града, пишат от института.

Статистиката съвсем не е изненадваща, а основна предпоставка за това е транспортът, както и възможностите за нискобюджетни почивки. Въпреки че цифрите не са се променили особено, интересите на туристите от различни държави се различават, твърдят служители в туристическия бранш.

"Посетителите от Израел отправят може би най-разнообразните запитвания", споделя за Trafficnews.bg бивш служител в Туристическия център в Пловдив, "В по-голямата си част те се интересуват от културен туризъм, както и от местната кухня. Много от тях не щадят средства, за да опитат най-вкусните храни и да разгледят най-красивите пейзажи в региона. Случвало се е да посрещнем и туристи с български корени, които се връщат под тепетата, за да потърсят семействата си." Те обаче се изправят пред доста предизвикателства и често удрят на камък в търсенето. Причината е, че мнозина нямат точна информация къде са живели предците им и отдавна за загубили връзка със семействата си. Не е трудно да се осъществи контакт с тези посетители, тъй като повечето от тях говорят перфектен английски или руски език, а мнозина - и разговорен български.

Комуникацията с туристи от Турция е далеч по-голямо предизвикателство, твърдят запознати. Причината е езиковата бариера. Местни екскурзоводи споделят, че организирани туристически групи често посещават Пловдив за по няколко часа, но рядко биват придружени от пловдивски гид. Въпреки очакванията те да се интересуват предимно от хазартен туризъм, индивидуалните туристи проявяват интерес към къщите в Стария град. Разбира се, задължителни опорни точки в маршрутите им са Джумая джамия и Часовниковата кула на Сахат тепе.

Туристите от Гърция също започват да "изневеряват" на традиционния за тях шопинг туризъм. Посещенията им рядко минават без разходка в Стария град и най-вече из римските забележителности. Макар да не посещават туристическите обекти, гърците са ценители на красивите гледки под тепетата... и далеч не са единствените. 

Значителен е броят на посетители от Китай, Хонг Конг и Тайланд през летните месеци. По правило тези посетители предпочитат организирани турове, а маршрутът им преминава през няколко държави в Източна и Централна България. В Пловдив рядко прекарват повече от една вечер, но градът на тепетата определено успява да ги омагьоса с панорамните си гледки, а също и с ...  котките. Писанките в Стария град са добре познати на източните туристи и дори са попадали в обективите на тамошните медии. Е, азиатците със сигурност не са фенове на излишната информация, но ще отнесат красиви кадри у дома. 

Докато гледките пълнят очите на посетителите от източните държави, тези от запада търсят преживявания. Сред водещите пазари са Италия, Испания, Англия и Франция. Много от фразцузите и някои от италианците, които идват в града, търсят възможности за нискобюджетни почивки. Англичаните пък биват очаровани от възможностите да създадат социална среда, нощния живот, младите хора под тепетата. Допълнителен бонус е и храната, която предлага доста по-наситени вкусове от западната кухня. А виното от Пловдивския регион вече се е прочуло сред италианците и французите. Разбира се, едва ли има посетител от Италия, който да не е видял Античния театър и Римския стадион.

Независимо дали идват подготвени откъм исторически сведения и се интересуват от забележителностите на града ни, повечето от туристите истински се наслаждават на социалните контакти. Изглежда пловдивчани също успяват да очароват доста от посетителите на града, заключва шеговито доскорошен представител на бранша.