Европейският авиационен сектор изложи как може да елиминира нетните си емисии на въглероден диоксид до 2050 година. Според тях ангажиментът зависи от политическата подкрепа за увеличаване на устойчивите горива и пробивните технологии.

Авиокомпаниите, засегнати от рестрикциите заради Covid-19, също са изправени пред засилен контрол от страна на политиците и обществеността по отношение на въздействието им върху околната среда. Това е в следствие на стремежът на  Европейският съюз да намали общото си производство на парникови газове до нула до 2050 г.

Проучване, подкрепено от авиокомпании, летища, производители на самолети и доставчици на аеронавигация, казва, че индустрията може да намали нетните си емисии на CO2 до нула до 2050 г. от полети в рамките на и заминаващи от Европейското икономическо пространство, Великобритания и Швейцария.

„Приемаме своите отговорности, но е ясно, че не можем да направим това сами“, каза Оливие Янковец, генерален директор на летищната организация ACI Europe, който публикува доклада заедно с Airlines for Europe−групата производители ASD, органа за контрол на въздушното движение CANSO и регионална авиокомпания ERA.

Нуждаем се от ЕС, за да постигнем политиката и регулаторната рамка, които ще ни позволят да постигнем нетна нула“, каза Янковец.

До 2050 г. групите заявиха, че европейската авиация може да намали 92% от емисиите си и да компенсира останалата част, използвайки технологии за отстраняване на въглерод. През 2019 г. секторът е емитирал 192 милиона тона CO2.

Повечето съкращения ще бъдат направени чрез технологии, включително водород и хибридно електрическо задвижване, плюс устойчиви авиационни горива (SAF). Политиките за ценообразуване на въглерод, по-доброто управление на въздушното движение и въздействието на разходите за околната среда върху търсенето на въздушни пътувания биха донесли по-скромни намаления.

Тъй като ключовите нисковъглеродни технологии са малко вероятни преди 2030 г., докладът казва, че авиацията ще разчита до голяма степен на компенсации, за да се справи с емисиите си през това десетилетие.

Групите призоваха за поддържащи политики, включително ценообразуване на CO2 и общоевропейско задължение за смесване на SAF, което днес представлява по-малко от 1% от разхода на реактивно гориво в Европа.

ЕС изготвя цели за използване на SAF за авиокомпаниите. В понеделник осем държави от ЕС призоваха за мандат за смесване на европейските ВС.