Пловдив е първият град в България след София, който трябва да въведе  Зона с ниски емисии и да забрани цапащите коли в централните градски части. Други градове, който ще последват примера на столицата са Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Видин.

Задължението идва от поправките в регламента за TEN-T мрежата, за които се споразумяха Европейският парламент и Съветът на Европа. Според тях населените места, които попадат във въпросната мрежа, включваща европейски магистрали и по-големи пътища, са задължени да имат планове за устойчива градска мобилност за постигане на ниски и дори нулеви емисии. В България се започва от градовете с население над 100 000 души, като поправките гласят, че трябва да има и хъбове, които да правят връзка на градския транспорт с пътната и жп мрежа. Тъй като изискванията са по-големи, ще има и повече европейски средства за тези градове. Пловдив има приета такава програма още от миналата година, за която общината плати 150 000 лева на фирмата „Соколовски’с Енвиронмент”.

Забраняват на 40% от колите в Пловдив да влизат в центъра в Зоните с ниски емисии?Дори дизелови коли „Евро 4” може да бъдат ограничени за влизане в центъра на града

Поправките в регламента изискват още до 2040 г. на всеки 150 км по пътищата, които са част от общоевропейската TEN-T мрежа, да има по един безопасен и сигурен паркинг, където може да спират и тирове. Построяването на паркинги ще даде възможност тежкотоварните камиони да спират в часовете на пиков трафик, което има за цел да отпуши магистралите и международните пътища.

У нас това са няколко основни трасета - от границата на Сърбия до София, където има жп линия и почти готовата магистрала “Европа”, София - Пловдив - Бургас с разклонение до границата с Турция – също с жп линия и две магистрали - “Тракия” и “Марица”. Включено е и трасето София - Солун, т.е. магистрала “Струма” на наша територия, както и пътят Крайова - Калафат - Видин - София - Солун. От последното направление през българска територия минава скоростният път Видин - Ботевград, от Ботевград до столицата е магистрала “Хемус”, а оттам до Кулата - “Струма”.

Другото условие в регламента включва жп транспорта, където влаковете трябва да се движат със 160 км в час или с повече. Крайната цел на ЕК е този вид транспорт да замести вътрешните полети със самолет, като за начало жп линиите трябва да бъдат модернизирани и да се въведе европейската система за управление на движението.

Според регламента до 2030 г. трябва да е завършени линията София - Пловдив - Бургас с разклонение до границата с Турция. Това ще са и първите релси за движение със 160 км в час, за да се стига, което ще позволи да се стига от София до морето за 3-4 часа с влак.