Започнаха дискусиите за съставяне на новото правителство. Те са инициирани от "Продължаваме Промяната", а на масата на преговори за поканени "Има такъв народ", БСП и "Демократична България". Разговорите ще се проведат в експертен формат по 18 теми от днес до събота. На тях ще бъдат обсъдени основните проблеми на съответния сектор, предложенията и мерките, които се предвиждат според програмите на различните партии.

Днес в две сесии ще бъдат обсъдени секторите енергетика, икономика, транспорт и правосъдие. В момента текат вторите две. 

От БСП уточниха, че целта им е до 2025 г. България да развива устойчива транспортна система. Кадрово и ресурсно осигуряване и развитие на кадрите в транспорта. Оптимизиране на обучението във висшите училища във всички професионални направления.

Крум Дончев представи предложенията на партията в сектор пътна безопасност: Той изказа съболезнования към близките на загиналите и пострадалите при тежкия пътен инцидент от тази нощ. „По време на изминалата кампания направихме много добър разговор с колегите от Продължаваме промяната, Демократична България и Има такъв народ. Смятам, че успяхме да подредим една доста конструктивна дискусия. И най-интересното е, че се обединихме около основни теми и приоритети”, посочи той.

По-конкретно БСП акцентира върху нов закон за движение по пътищата. Задължително обучение на деца в предучилищна възраст по темата пътна безопасност. Задължителен предмет в 11 и 12 клас, което предполага и квалификация та учители.

Да се направи задължително одит на съществуващата пътна инфраструктура. „Още през 2012 г. настоявахме от 52 точки в страната да се вземат проби и да се покаже качеството на изпълнение на съществуващите обекти. Това включва и пътната маркировка и сигнализацията”, посочи той.

Другото предложение е АПИ да бъде част от Министерство на транспорта. Да се създаде единен контролен орган на пътя. Тъй като в момента пет министерства контролират товарния транспорт. И за да се спре един товарен автомобил за проверка, трябва да има екип на полицията, на ДАИ, на НАП и т.н.

Ние ще настояваме също за независим одитиращ орган, който да оценява изпълнението при завършване на инфраструктурните обекти, посочи Дончев.

Другата точка е подобряване качеството на Спешната медицинска помощ при ПТП и доразвитието на спешния телефон 112.

От БСП предлагат и създаване на 28 областни полигона, където водачите да се обучават при екстремни ситуации – как да шофират в дъжд, сняг, пясък.

Фондът, който събира средствата от глоби, да бъде изразходват на 100% за пътна безопасност.

Разработване на национална концепция за адаптиране на автомобилите.  Създаване на специализирани центрове за обучение и преквалификация на шофьори с увреждания и създаване на подходяща социална услуга.    

В сектор Морски транспорт от партията предлагат съставяне на цялостна морска стратегия. Целта е да се възвърнат позициите на пристанищата ни, които преди 25 години са били съизмерими с тези в Констанца, а в момента сме много по-назад. Да се проектира пристанище „Максуда” и да се работи в насока Удобен флаг.

Изпълнителна агенция Морска администрация да се премести във Варна. ”След трагедията с „Вера Су” стана ясно, че търсенето и спасяването по море не съществува. Трябва да има работещо звено за търсене и спасяване по море”, посочиха от БСП.

Магистрала „Черно Море” която включва Истанбул-Бургас-Варна-Констанца.

От партията посочват, че корабостроенето е в много окаяно състояние и държавата трябва да помогне. Трябва да бъдат обучени и кадри. Концесионирането на пристанищата не трябва да се случва и ще бъдем против подобни концесии. Ако е свързано с изграждане от нула, е нещо съвсем различно. Ускорена модернизация на публичния транспорт и подобряване качеството на услугата. Изграждане на железопътна инфраструктура, гарантираща скоростно и сигурно движение. Обновяване на парка (закупуване на 20 хибридни локомотива, 25 електрически и хибридни мотриси и 150 модерни пътнически вагони). Синхронизиране на разписанията между отделните гари, посочиха от БСП.

В сектора автомобилен транспорт – да се изгради инфраструктура на граничните пунктове, която в момента е в окаяно състояние. Създаване на национална транспортна схема в полза на хората, където да се знаят всички разписания на автобусите. Синхронизиране на разписанията в рамките на тази транспортна схема. Подпомагане на транспортните компании във връзка с адаптация към зеления преход.

Гарантиране на необходимите средства за субсидиране на транспорта  в отдалечените и трудно достъпни райони. Необходими са 80 млн. лв., но държавата отпуска само половината от тази сума. Така от година на година се обезлюдяват цели райони. Отстояване на националния интерес във връзка с пакетите Мобилност 1 и 2.

Бяха предложени и мерки във въздушния транспорт и модернизация на Български пощи.