Министърът на транспорта Росен Желязков, съвместно с представители на НКЖИ и изпълнителите на най-голямата жп модернизация, случвала се в Пловдив, подписаха официално договор за изпълнение на грандиозния проект. 

В крайна сметка проекта за "ЖП възел Пловдив", който се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа (МСЕ), ще излезе над 250 милиона. Припомняме, че основните дейности ще бъдат изградени от два изпълнителя.

Обединение „Геострой Лантания”, в което водещ партньор е „Геострой”, ще извърши поръчката по модернизация на участъците Пловдив-Крумово и Пловдив–Скутаре, включително гарите Пловдив разпределителна, Крумово, Скутаре и разделен пост Тракия на цена от 132 млн. лева без ДДС и 5% непредвидени разходи или над 166 милиона с ДДС. 

Пробивът под гарата пък бе отделен в друга обществена поръчка, която бе възложена на консорциум "Обединение Проект Пловдив" с участници „Трейс груп ХОЛД“ и „Балкантел“, които спечелиха с цена от 89 милиона без ДДС с 5% непредвидени разходи или приблизително 111 милиона с ДДС.

Желязков подчерта, че изпълнението на проекта ще реализира една отколешна инфраструктурна мечта – жп магистрала от Пловдив до морето, като скоростта на влаковете ще достига 160 км/ч.

„Подписахме с изпълнителя и НКЖИ договора за модернизация на железопътен възел Пловдив и всички участъци и гари, но в национален аспект ще се инвестират над 250 милиона лева и не говорим само за модернизацията, но това ще позволи към 2024 да се довърши магистралата от Пловдив до Бургас. По нея ще карат влакове със 160 км/ч, а преминаването през Пловдив ще става със 130 км/ч“, посочи Желязков.

Припомняме, че проектът "Развитие на железопътен възел Пловдив" се финансира със средства по механизма за свързване на Европа. Целта е цялостно обновяване на жп възел Пловдив, който включва вътрешната жп инфраструктура в града и връзките с гари и спирки в областта. Заради модернизацията на дневен ред изплуваха и един от най-оспорваните проекти в модерната история на Пловдив - бутането на Бетонния мост, пробива под Централна гара, а и другата алтернативна връзка "Модър-Царевец". 

Обществената поръчка за железопътни участъци Пловдив-Крумово и Пловдив–Скутаре, както и четирите гари - гара Пловдив Разпределителна, гара Тракия, гара Скутаре и гара Крумово бе пусната на инженеринг и включва модернизацията на железния релсов път, съоръжения - подлези, надлези и пасарелки, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации по горепосочените железопътни участъци и зони. Освен всички подобрения и ремонти, ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения в урбанизираните територии и предпазни огради по цялото протежение на жп линията.

В обществената поръка са включени изготвяне на технически проект, самото строителство, авторски надзор, тестови период, изготвяне на документация и приемането на обекта до въвеждането му в експлоатация. Срокът за изпълнение е 1066 календарни дни или около 3 години.

Същия е и срокът за изпълнение и на другата поръчка за модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гара Пловдив.

Модернизацията ще наложи спирането на влаковете по направленията към Асеновград, Катуница и Маноле, но възложителите от НКЖИ се стремят тези периоди да са сведени до възможно най-краткотрайни. Заради това изграждането ще бъде разделено и на четири фази.