Агенцията по пътна инфраструктура обяви обществена поръчка за определяне на изпълнител за извършване на оценка на въздействието върху пътната безопасност на АМ „Тракия“ в участъка София – Пловдив от км 0+000 до км 156+284. Това касае състоянието на аутобана на три общини - Пловдив, Пазарджик и София. 

Настоящата обществена поръчка се явява задължителен етап от процедурата по проектиране и разширяване на магистралата, като това е и мотивът за откриването ѝ. 

"Във връзка с планиране на инвестиционни намерения на Агенция „Пътна инфраструктура“ и по-конкретно предприемане на действия по разширяване на трасето на АМ „Тракия“ в участъка София – Пловдив от км 0+000 до км 156+284 и съобразно изискванията на Директива (ЕС) 2019/1936 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 година за изменение на Директива 2008/96/ЕО относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури, чл. 36б от Закона за пътищата и Наредба за процедурите за управление на безопасността на пътната инфраструктура, е необходимо Агенция „Пътна Инфраструктура“ да възложи извършване на оценка на въздействието върху пътната безопасност за горецитирания обект", обясняват от АПИ. 

Припомняме, че идеята за разширяване на магистрала "Тракия" в района от София до автомагистрала "Марица" беше лансирана преди няколко месеца от тогавашния служебен министър на регионалното развитие и благоустройство Иван Шишков. 

Шишков за първи път анонсира амбициозния проект на работна среща по проект за водоснабдяване на Пловдив от каскада „Доспат – Въча“, която се проведе на 20 април.

"Изключително неотложно е да бъде разширена автомагистрала „Тракия“ в частта до автомагистрала „Марица“, тъй като този участък е много тесен и вече не успява да поеме движението", обясни тогава Шишков. 

Регионалният министър допълни, че е много е важно "навреме да се проектират нещата" и директно съобщи, че се започва работа по този проект. По думите му е важно разширението на аутобана да стане по надлежния ред, като се започне от проектирането. Именно заради това предстои да бъде изготвено задание, проектиране, оценка за въздействието на околната среда.

"Затова си позволяваме да започнем тази процедура, независимо че сме служебен кабинет, защото всеки ден е важен за такива обекти", допълни на срещата Шишков. 

Реално настоящата обществена поръчка е първи етап за разширението на ключовия инфраструктурен обект. Очевидно се цели анализът да покаже необходимостта да се разшири магистралата, за да се намали риска за шофьорите. 

Първоначално бе лансирана идея за разширение до 168 километра – от София до Оризово, но поне поръчката за оценка е ограничена до 156-ти км, малко след пътен възел "Белозем". Все още обаче няма количествено-стойностни сметки колко би струвало разширение на магистралата, нито пък реално какви са целите на ремонта - добавяне по още една лента в посока или? Очаква се на всички тези въпроси отговор да се даде след края на проектирането на обекта. 

Настоящата обществена поръчка е с прогнозна стойност 72 400 лева, а срокът за изпълнение след подписване на договор е 80 дни. Избраният изпълнител ще трябва да направи оглед на пътя, да предостави данни за пътния травматизъм, оценка за сеизмична дейност и др.