Една от най-чаканите европейски програми вече е с отворена процедура за участие. От днес 40 градски общини ще могат да кандидатстват за екологичен транспорт през Плана за възстановяване и устойчивост.

Сред тях обаче очаквано не е Пловдив.  Програмата има бюджет от 100  млн. лева, като от Пловдивска област ще могат да кандидатстват общините Асеновград и Карлово. Така двата града ще могат да се сдобият с екологични превозни средства, като 90% от средствата ще са безвъзмездни.  Максималният бюджет, който  може да усвои всеки от участниците е близо 10 млн. лева.  Това на практика е половината сума, която е необходима на Община Пловдив, за да стартира двете общински линии на „Екобус – Пловдив”. Това обаче няма да се случи, а към момента няма предвидена друг фонд в този програмен период 2021 – 2027 година, който да предвижда закупуването на екологични превозни средства.

Електробуси по 1 млн. лева може да обслужват новите линии на градския транспорт в ПловдивТранспортното средство се движи изцяло на батерия и не отделя вредни емисии

Защо Пловдив го няма сред 40-те града?

Още в началото на 2021 година, когато излязоха насоките за Плана за възстановяване и устойчивост стана ясно, че Пловдив няма да бъде сред потенциалните бенефициенти по програмата. Тогава TrafficNews писа, че авторите на Плана са сложили Община Пловдив сред 10-те града, които са реализирали транспортен проект в предишни програмен период.

Ъпгрейд? Направи ли нещо Тодор Чонов за три месеца, след като спря ел билетната системаНикой не видя анонсираната експериментална система, пазарните консултации също са „невидими”

Община Пловдив бе единствената от 10-те, която не закупи нито  едно превозно средство, като проекта бе за системата на „Индра”,  умните светофари и велоалеите,но не и за подвижния състав.   Тогава Пловдив не можеше  да участва, защото нямаше общинско дружество , а частни превозвачи не можеха да кандидатстват.

Зам.-кметът Тодор Чонов, който е човек на програмите, обаче или не е направил никакъв опит да вкара Пловдив в списъка с потенциални бенефициенти, или той не е бил достатъчен. Видно от списъка с градове за кандидатстване има и редица други областни градове, наред с по-малките градски центрове в страната.

Единствената „добра” новина е, че Община Пловдив има вече собствено дружество за екологичен градски транспорт. То вече е наричано от Чонов като „перлата в короната”, но все още „Екобус – Пловдив” е само виртуално и на хартия. Общинският превозвач има лиценз и документи,  шеф и счетоводител, но нищо повече.

Ако до края на този програмен период до 2027 година не се отвори нова програма, което е твърде вероятно, то и дружеството „Екобус –Пловдив” ще се превърне в поредната висилка на общинската хазна. Всяка година то ще генерира разходи за заплати, но няма да извършва никаква дейност. Община Пловдив вече ликвидира две такива „кухи” дружества като „Зоопарк – Пловдив” и „Инсинератор – Пловдив”.

"Перлата в короната” на Пловдив, която до 3 години може да пусне 100 електробусаНикога в Пловдив не са се движили 285 автобуса, през есента ще пуснем 228, каза Тодор Чонов

PR с нероден Петко, или как се изкарва цял мандат като зам.-кмет в Пловдив с една поръчка?Суперлативите към новата система за градския транспорт притеснително напомнят случилото се с „Индра”