Предпроектните проучвания за снабдяването на Пловдив с планинска вода от каскада „Въча – Доспат” са пред провал.Това стана ясно на Експертния съвет към областна управа, след като бе представен проектът пред 30 институции, сред които пет министерства и техните регионални структури, „НЕК“ ЕАД, както и засегнатите общини. От 22 гласували институции, едва две гласуваха за приемането на проекта, 6 бяха „въздържали се”, а 14 „не приемат” прединвестиционните проучвания.

Причината са множеството нарушения и несъответствия в докладите на фирмата изпълнител българо-израелската фирма "Аш Индъстрийс" ООД.  Областният управител Дани Каназирева изреди десетки пропуски в документация, липса на анализи, както и непроведени съгласувателни  процедури с всички засегнати публични и частни институции.  Всички констатации, които изчете областния управител са от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.

Експертният съвет продължи над 3 часа и половина,  като разработката на фирмата бе представена от ръководителя на проекта проф. Борис Цанков, като той представи два варианта за реализиране на проекта.  Единият е за водохващането  от нисконапорната деривация на ВЕЦ Кричим , а другият довеждащият водопровод да мине по десния бряг на река Въча до тунела на Напоителни системи и  площадка над Перущица.

От фирмата предлагат вариант 1, за който се предвижда 197 км водопреносна мрежа, а цената варира от над 570 млн. лева с чугунени тръби.

Бившият зам.-кмет на Пловдив  Илия Кирчев пък изреди ползите от снабдяването на Пловдив с планинска вода. По думите му има три варианта за реализиране на проекта – с държавни пари, европейски грантове или даването на концесията на частна фирма. Според Кирчев, ако се реализира този проект цената може да се вдигне с 1,15 лева с ДДС на кубик. С времето обаче тази цена може да падне, тъй като загубите ще бъдат по-малки, а хората ще увеличат ползването на вода.  Според Кирчев хората ще спрат да пият минерална вода, тъй като качеството на питейната ще бъде не по-лошо. Според фирмата изпълнител най-добрия вариант за изграждането на трасето е то да се даде на концесия, като частник изгради инфраструктурата и да продава водата на ВиК оператора.  

Областният управител  изчете становището на Министерството на регионалното развитие и благоустройство, според което има десетки нарушения в прединвестиционните проучвания във всеки един аспект. От МРРБ препоръчват прединвестиционните проучвания да бъдат върнати на фирмата изпълнител, които да отстраняват пропуските и да преведат документацията си според нормативната уредба.

Дебатът след встъпителната част продължи повече от два часа, като имаше редица въпроси към фирмата изпълнител. Много от институциите изразиха становище, че проектът има редица недомисилици, а за други липсва каквото и да е логика.

След решението на Експертния съвет, предстои да се се реши и дали процедурата ще бъде прекратена или ще се вземе друго решение.