Коледният брой на „Ревизия“ е посветен на тема, в която всички български правителства се кълнат като приоритетна, но и тема, която винаги остава нереформирана и под всякаква критика - Образованието.

Поводът е поредният срамен резултат на нашите ученици на изследването PISA, но причината е друга: Систематичното неразбиране за фундаменталната важност на образованието за икономиката и стандарта на живота.

„Няма никакво значение дали приемате резултатите от изследването PISA, нито дали смятате, че уменията, които то проверява, са важни или не. Реалностите са такива. Децата днес нямат нужда от знанията от вчера, децата утре нямат да имат нужда от знанията днес“, казва Петя Георгиева от „Институт за пазарна икономика“ пред Нова ТВ. Тя смята, че преди много години, когато гледахме филми като „Терминатор“, вярвахме, че бъдещето принадлежи на хората-киборги, които ще имат цялата нужна информация в главата си.

„Днес живеем в това време, само че чиповете не са в главите ни, а в ръцете ни. Телефоните, смартфоните направиха заучените знания за света напълно излишни, защото цялата информация е на един клик разстояние. Днес е важно как интерпретираме знанието, какви въпроси задаваме и как преценяваме истинността на знанието. Или казано просто функционална грамотност. А по този показател нашите деца се провалят сериозно. Делът на функционално неграмотните 15-годишни ученици в областите четивна грамотност и математика вече надхвърля 50%. Когато след три години тези ученици излязат на пазара на труда, те няма да могат да се реализират в силно конкурентната среда, в която диктуват правилата на новите технологии. Няма да могат да се съревновават с връстниците си от Европейския съюз“, казва Георгиева.