240 учители от Пловдивска област работят в училищата и детските градини и след навършване на пенсионна възраст. Данните бяха изнесени от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Причина за това е недостигът на кадри, най-вече в малките населени места. Най-осезаем е проблемът за преподаватели по математика и информационни технологии.

Диана Димитрова работи в детска градина в Харманли от 7 години. В момента придобива още една специалност в Пловдивският университет, за да бъде още по-полезна в работата си:

"Харесвам професията. Не съм в системата заради заплащането със сигурност. Харесва ми да работя, да възпитавам и да социализирам и да обучавам."

10% от учителите в страната обаче са работещи пенсионери или преподаватели в пенсионна възраст, сочат данните на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Средната възраст на учителите е 55 години.

"Аз се радвам, че имаме учители, които успяват да запазят своята енергия и работят след пенсионна възраст и могат да предоставят своята мъдрост на своите ученици, но в крайна сметка всеки един човек има един предел и трябва да помислим повече за младите", каза Юлиян Петров – председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" пред БНТ.

В Пловдивска област, 101 са учителите, навършили пенсионна възраст и останали да работят в системата, без да взимат пенсия. 240 са пенсионираните преподаватели, които не желаят да напуснат работа.

"Понякога се налага по една или друга причина учителите да останат да работят. Например, учителите в начален етап. Те остават да работят например, ако е придобил право на пенсия докато е класен ръководител във втори клас или трети докато завърши випуска", каза Рангел Райчев – РУО-Пловдив.

Анализите показват, че най-голям е недостигът на учители по математика и информационни технологии, защото повечето от завършващите предпочитат да работят в други сектори с по-висока заплата. А най-много са желаещите да станат учители по български език и литература.