Има ли чадър над пловдивските превозвачи и прави ли се цялата транспортна схема в тяхна услуга? TrafficNews пусна серия от материали, които показват как действа системата на градския транспорт и очевидното нежелание на Община Пловдив за реформи. От години транспортът в Пловдив се държи в будна кома, като огромна вина за това има бившият кмет Иван Тотев и вицето му Златин Велев. Изглежда обаче и новата власт не възнамерява да разваля комфорта на превозвачите.

Последно ви показахме как от „Хеброс бус” пускат стари автобуси по основни линии в Пловдив, въпреки че са задължени да ползват Евро 6. Реакция от Община Пловдив освен символичните глоби няма, а въпреки докладите и анализите на ОКТ, мерки не се взимат.  Нещо повече услугата се влошава все повече, като хората, които остават без градски транспорт се множат, защото определени превозвачи изкарват все по-малко автобуси.

В момента има два действащи договора за обслужването на градския транспорт. Според тях превозвачите, които обслужват линиите трябва да поддържат минимално ниво от 80% изпълнение на курсовете. Ако в годината в два месеца падне под  този процент и една линия, договорът се прекратява. Има предвидени и санкции за по-малко изпълнени курсове, ако те са между 85 и 90% субсидиите са намалят с 20%, ако е между 90 и 96% те са с а 10% по-малко пари, а под 85% субсидии не се изплащат. Това обаче са само част от приходите на превозвачите, а другите остават непокътнати.

Числото, което е дадено за нормално за изпълнение на курсовете с непредвидени  обстоятелства и аварии е 96%. Оказва се, че само един превозвач изпълнява този процент в лицето на „Автобусни превози”, които поддържат над 98% от зададените курсове.

Най-големият проблем е фирмата „Хеброс бус”, която с всяка изминала година изпълнява все по-малко маршрути, като по определени „губещи” линии нарочно не изкарва автобусите. Санкцията от 10% или 20% от субсидията вероятно изглежда по-рентабилна от обслужването на линиите.

Изпълнението на договора за 8-те линии, заради който избухна войната между превозвачите, е повече от показателен.

В него „Хеброс бус” има няколко месеца неизпълнение по линия 93 между 69% и 77%. Въпреки това никой не прекрати договора -  нито бившият зам.-кмет Златин Велев, нито новия Тодор Чонов.  Публична тайна е, че всички нерентабилни линии се прибират рано-рано в гаражите, тъй като вечер няма голям брой пътници. Това остава хората, които разчитат на градски транспорт да се приберат, без превоз. 

По въпросния договор през последните три години изпълнението на курсовете е между 70 и 90%, а санкциите постоянно се множат – за 2017 година – 947 лева, 2018 – 99 369, а през 2019 – 311 903 лева. Това означава, че все по-малко рейсове излизат по улиците, а все повече хора остават без транспорт.

Как върви неизпълнението на курсовете? Ще направим сравнение между два месеца  септември– 2019 и януари 2020 година. Т.е. в какво състояние заварва транспорта Тодор Чонов и какво е направил,за да промени ситуацията:   

Хебрус бус

По договора за 8-те линии, който изтече „Хеброс бус” има за  6 линии – 4,12,22,24, и 27  изпуснати 3382 куса. По договора с модерни Евро 6 автобуси по линии  6,7,29,37, 99 – 2058 изпуснати курса. Или общо 5440 автобуса за един месец не са излезли само по тези линии! Средното изпълнение е около 83%

За януари -  линии  4,12,22,24 – 2418 неизпълнени курса, а по другия договор – 2183  неизпълнени курса или общо 4601. Това е под 90% изпълнение.

Автотранс Чолаков

За линии 10, 113, 17, 21, 15, 18, 222 – неизпълнение от 1566 курса за септември 2019. По същите линии януари 2020 – изпуснати 2506 курса.

Автобусни превози

За линии 1, 44, 116, 66, 11, 25, 26 и 9 – 153 изпуснати курса през септември 2019 година и 139 изпуснати курса през януари 2020 година.

Данните показват, че само за януари 2020 година по улиците не са излезли 7300 автобуса!  Това означава,  че хиляди пловдивчани са мръзнали по спирките дълго време.  Другите, надяващи се на последните курсове, не са успели да се приберат с градския транспорт, на който разчитат.

Какви са реалните действия на Община Пловдив?

Реформа няма! Нещо повече, конкурсът, който бе пуснат от Тодор Чонов ще затвърди статуквото в градския транспорт. Конкурсът за 8-те линии, който върви в момента е копи-пейст на предишния за 13-те линии.

Както се вижда превозвачите успяват да заобиколят, както правилата за Евро 6, така и да си позволяват да изкарват с хиляди по-малко автобуси. Договорът с новия превозвач е същият като предишния. Това означава, че на бъдещия му изпълнител му е позволено да не изкарва 20% от автобусите всеки месец без да се му се прекратява договора.

Оправданието, на което стъпва зам.-кметът по транспорт е, че това решение е било взето в миналия мандат, но условията по конкурса можеха да се променят за 4 месеца само с едно решение на Общинския съвет. Тодор Чонов обаче реши, че и новият договор трябва да е в услуга на превозвача, не на пловдивчани.

Със затварянето на този конкурс всички 29 линии на Пловдив ще са ангажирани от  2026 до 2028 година, а Общината ще гони имагинерно общинско предприятие с евентуални две линии. Пловдивчани пък ще продължат да се чудят дали ще дойде техния автобус, или ще бъде от графата „неизпълнени”.

Вместо Евро 6 стари рейсове цапат Пловдив, затваря ли си Тодор Чонов очите за нарушенията?Има ли чадър над определени превозвачи и защо властта не взима никакви мерки