Електронното таксуване в автобусите и по спирките на градския транспорт на Пловдив официално ще бъде изключено още днес, обяви на брифинг зам.-кметът Тодор Чонов. Билети и карти ще могат да се закупуват само от кондукторите, както и от пунктовете за продажба на пътни документи в районните кметства и определените гишета от Община Пловдив.

Причината е, че испанската фирма „Индра” не е подала документи към НАП и Националния институт по метрология за сертифициране като сервизна фирма и тя не може да издава документи по наредба Н-18.  Поради това Община Пловдив ще издава пътните документи през свои касови апарати, които да отчитат продажбите.

Чонов направи ретроспекция от встъпването си в длъжност до днес в отношения с испанската фирма. Той коментира и експеримента, при който от Община Пловдив се опитаха да пуснат системата в целостта й, но тя се срина съвсем скоро. 

Община Пловдив вече е прибрала близо 500 000 лева от гаранцията на фирмата, като е пуснала и дело в Окръжен съд с претенции за 1,5 млн. лева, като юристите подготвят и по-голям иск.

По думите на Чонов  ОКТ има целия ресурс и капацитет да поддържа остатъците от системата на „Индра”, които ще функционират – това са ел таблата по спирките.  Тепърва от Община Пловдив ще правят техническо задание и пазарно проучване за т.нар. надграждане на системата, което на практика обаче излиза, че ще изграждане отначало. До момента в контакт с градските власти в са влезли три фирми, които са предложили своя системата за таксуване в публичния транспорт. Тепърва обаче ще се оформят документи и технически параметри, по които да бъде пусната новата обществена поръчка. На въпрос защо сега се прави всичко, а не миналата година, когато стана ясно, че всичко с „Индра” ще приключи, Тодор Чонов отговори така:

„ Ако бяхме го направили преди 6 месеца, сега „Индра” щеше да съди нас, а не ние тях”.

Никой не може да се ангажира и със срокове кога ел билетната система ще заработи.  Въпросните три фирми, които са влезли в контакт с Община Пловдив, ще оборудват по един автобус в Пловдив, за да се види тяхната система. Самите монетници и апаратите по спирките ще останат.  Въпрос на време е обаче да те бъдат премахнати, защото не са функционални. Това, което ще настоява Община Пловдив е въвеждане на съвременни методи за таксуване – банкови карти, с есемес и в краен случай при шофьора на автобуса.  Друго, което Община Пловдив иска да въведе е слагането на датчици на автобусите, които реално да измерват пътникопотока, а не да се брои на „око”. Видеонаблюдението в подвижния състав също се обсъжда като въвеждане.

От нова година Община Пловдив заплаща и допълнителни разходи по системата на „Индра”, тъй като  поема таксите на 1000 сим карти, които са в автобусите.  Всички отношения с фирмата също са изчистени – дадени са кодвете за софтуера на Община Пловдив, като испанците нямат претенции за плащането на лиценз за него. Намесите по проекта ще бъдат възможни след 1 март, когато изтича и 5-годишния срок за устойчивост.

Припомняме, че през април 2016 година Община Пловдив прие системата на „Индра” като работеща и подписа всички приемо-предавателни протоколи, с което да изплати на фирмата сумата от над 20 млн. лева    През миналата година започна разследване на прокуратурата за транспортния проект, като и до този момент от обвинението не са съобщили резултат от него.