41 722 406 лева и 24 стотинки – толкова струваше на Пловдив т.нар. Транспортен проект, който включва изграждането на велоалеи, центъра за управление на трафика и система за удобен и бърз градски транспорт. Сагата с проекта започна през 2012 година, а вече влизаме в последната година от гаранцията и устойчивостта му. С други думи след по-малко от 6 месеца, ще започнем да отчитаме амортизацията на системата. Система, която повечето пловдивчани така и не успяха да видят в действие и да разберат за какво бяха похарчени над 40 млн. лева от европейските и пловдивски данъкоплатци.

Извън политическата риторика на Пловдив, чиято любима тема е Транспортният проект, нещата, които видя TrafficNews в Центъра за управление на трафика спокойно могат да се определят като отчайващи.  Оказа се, че интелектът на умните светофари никога не е бил пускан, електронното таксуване никога не е таксувало, а услугите, които са вписани в договора така и не са били използвани. Въпреки това – всичко е точно. Опрени до стената от Община Пловдив заявиха, че ще търсят правата си в съда и ще търсят отговорност от „Индра” за проваления транспортен проект. Тежките съдебни дела, за които говори зам.-кметът Тодор Чонов, касаят 400 000 лева – удържаните за гаранция пари. Едва ли има нужда се казва, че сумата е пренебрежимо малко от усвоените пари, а вероятно от „Индра” ще ги платят с охота.

В няколко материала TrafficNews ще разкаже какво видя в Центъра за управление на трафика – как са пуснати системите и как би трябвало да работят. Междувременно обаче прокуратурата започна проверка освен по цялостния проект, така и за един инцидент в Центъра, който само щрихира отношението на експертите и Община Пловдив към целия проект.

Системата за градския транспорт от Индра е приета от Община Пловдив 16.12.2015 година с приемо-предавателен протокол, разписан от тогавашния зам.-кмет Златин Велев и координатора на проекта инж. Алфонсо Дорая. Това означава, че от този момент системата е изрядна и тя функционира. Разбира се, подобно нещо нямаше, но от този момента нататък започва да тече гаранцията.

На 28.04.2016 година в Центъра за управление на градския транспорт, възниква инцидент – противопожарната системата по незнайни причини се пуска, с което уврежда двата сървъра, а базата данни е почти унищожена. И до днес не се знае какво се случило в тази нощ, а още по-странното е, че никой не е подал сигнал за това нещо до компетентните органи. Резултатът е, че двата сървъра са заменени с нови, на стойност 200 000 лева.И до днес тези пари не са разплатени,  като са обект на спор между Община Пловдив и „Индра”.

Проверката на цялата тази каша около Транспортния проект, инциденти и изправността му започва на 23 декември 2019 година. Тогава Окръжна прокуратура  – Пловдив е възложила проверка на отдел „Икономическа полиция“ във връзка с реализацията на проекта „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт  в Пловдив“, финансиран по Оперативна програма „Регионално развитие 2007 – 2013 г.“ на ЕС и извършената обществена поръчка с предмет „Изграждане, внедряване и поддръжка на система за управление на градския транспорт“(СУГТ). 

„По време на проверката е постъпил и допълнителен сигнал от Община Пловдив, в който се сочат данни за възникнал инцидент, който е увредил системата за управление на градския транспорт.  Наблюдаващият прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив се е запознал с фактите по провеждането на обществената поръчка и на 30 април 2020 г. е изпратил по компетентност преписката в Специализираната прокуратура в София”, отговориха от пресцентъра на прокуратурата пред TrafficNews.

Колко струваше всичко дотук и кои фирми усвоиха парите?

 Безвъзмездната финансова помощ за Община Пловдив по Оперативна програма „Регионално развитие” бе 41 722 406 лева, а още 2,8 млн. трябваше да бъдат съфинансиране от бюджета на Община Пловдив.  При провеждане на обществени поръчки и изпълнението на проектите бе подписан анекс, с който целият проект стана на стойност от 41 722 406 лева,  а 1 712 606,20 лв. невъзстановим ДДС за подкомпонент „Електронно таксуване“ бе поет от Община Пловдив без допълнителното съфинансиране.

Велоалеите

Стойността на проекта е бе около 13 млн. лева. Изпълнител по поръчката бе ДЗЗД "Beлoaлeи Πлoвдив 2013" c пapтньopи: "Интeгpиpaни пътни cиcтeми" AД, "Инфpacтpyĸтypнa ĸoмпaния" AД и "Дpaгиeв и Ko" OOД.  По нея се проектираха и направиха  37 ĸм изцялo нoви вeлoaлeи, a 11 ĸм вeчe cъщecтвyвaщи тpaceтa зa вeлocипeдиcти пo бyл. "Бългapия" и нa Гpeбнaтa бяха ремонтирани. В поръчката бе и поставянето на  690 вeлocтoянĸи пo пpoтeжeниe нa цялaтa тepитopия и дpyги нeoбxoдими ĸoмпoнeнти. Безспорно това е може би единственият елемент от Транспортния проект, който заработи с успех, като след велоалеите хиляди пловдивчани се качиха на колела.

 Системата за градския транспорт

Победител  в поръчката бе "Индра Системас" с цена от 16 308 385 лв. без ДДС, или 19 570 062 лв. с ДДС, която обаче не бе дала най-ниска цена. Най-изгодната оферта бе от  "Електроник трафик" - 14 847 930 лв. без ДДС, след това  - "Обединение удобен транспорт" - 14 999 057 лв. без ДДС и "Консорциум Сварко" - 15 880 208 лв. без ДДС. Индра бе чак на четвърто място по ценово предложение, но на първо място бе избрана испанската фирма заради по-доброто техническо предложение.с 41.11 точки тя бе избрана, като критерият бе  тexничecĸo пpeдлoжeниe (70 т.) и цeнa (30 т.). Последва обжалване от другите фирми, но както КЗК , така и във ВАС претенциите им бяха отхвърлени.

В сумата е заложена системата за електронно таксуване на пътниците, машини за продажба на билети, четци за смарт карти, 91 автомата за продажба на билети и карти, таблата по спирките, софтуери за управление и оборудването на автобусите.

Управление на трафика и умните светофари

Внедряването на интелигентната система за управление на трафика бе спечелена от консорциум „Пловдив интелигентни транспортни системи” с партньори „Телелинк ЕАД” и „Шлотхауер § Бауер”. Цялата система струваше 6,2 млн. лева без ДДС.

Тя включва интeлигeнтни cвeтoфapни ypeдби нa 50 ĸpъcтoвищa и цeнтъp зa yпpaвлeниe нa тpaфиĸa.  Ocнoвнитe дeйнocти, вĸлючeни в пopъчĸaтa, ca: пpoyчвaнe зa тpaфиĸ cигнaлизaциятa и изгoтвянe нa инвecтициoнни пpoeĸти зa ĸpъcтoвищaтa; изгoтвянe нa финaлeн дизaйн нa cиcтeмa зa yпpaвлeниe и ĸoнтpoл нa тpaфиĸa; изгpaждaнe и внeдpявaнe нa cиcтeмa зa yпpaвлeниe и ĸoнтpoл нa тpaфиĸa, вĸлючвaщa нoви тpaфиĸ ĸoнтpoлepи c мoдepнa тexнoлoгия, тpaфиĸ дeтeĸтopи нa cтpaтeгичecĸи мecтa, cвeтoфapни диcплeи и ycтpoйcтвa и oщe:

- Cиcтeмa зa пpeдocтaвянe нa пpиopитeт нa aвтoбycитe, oбcлyжвaщи мacoвия гpaдcĸи тpaнcпopт

- Изгpaждaнe и внeдpявaнe нa cиcтeмa зa видeoнaблюдeниe (ССТV) нa oпpeдeлeни лoĸaции

- Изгpaждaнe и внeдpявaнe нa пoдcиcтeми и oбopyдвaнe зa цeнтъpa зa yпpaвлeниe нa тpaфиĸa в OΠ "Opгaнизaция и ĸoнтpoл нa тpaнcпopтa".

Очаквайте как работят системите, разплатени с над 25 млн. лева в Центъра за управление на трафика към днешна дата!