Казват, че днес 40-те са новите 20. Дамите на тази възраст са по-уверени и независими от всякога. Доказали са се в професията, имат стабилни доходи и не се притесняват да изтеглят кредит, за да реализират част от желанията си.

Доказва го и новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, изготвено от БНП Париба Лични Финанси за периода ноември 2017 г.- април 2018 г. Според наблюденията на експертите, именно дамите на възраст между 40 и 49 години кандидатстват за най-големите потребителски кредити. Средната сума на техните молби е 7 030 лева.

Жените кандидатстват най-често за потребителски кредити за ремонт на дома, обединяване на задължения, пари в брой и покупка на обзавеждане. Това показва, че те имат думата при решенията за освежаване на дома и управлението на семейния бюджет, разсъждават експертите. Това са и най-популярните цели, декларирани от господата и се наблюдава относително равенство между броя на молбите, подадени от мъжете и от жените.

От друга страна, има много голяма разлика в броя на запитванията за кредит за финансиране на проекти като семейни тържества, където 62,3% от молбите бяха подадени от дами. На втора позиция сред целите на кредитите е лечение с 60,53% от молбите, а на трета са кредитите за образование – 57,12% от молбите, посочват от финансовата институция.

В същото време не е изненада, че мъжете кандидатстват по-често от дамите за потребителски кредити за финансиране на ремонти на коли, като са подали 79,5% от заявките за такива проекти. На второ място при господата е покупката на употребяван автомобил – 70% от молбите.

Като цяло няма значителна разлика между броя на заявките за потребителски кредити, подадени от мъжете и от жените. През последните шест месеца, 53,1% от заявките са били подадени от мъже, а 46,9% - от дами.

Хората на възраст 40-49 години кандидатстват за най-големи потребителски кредити. През последните шест месеца техните запитвания са на средна стойност 6 782 лева. Изненадващо е, че на втора позиция по този показател са клиентите на възраст 50-59 години. Те кандидатстват за кредити със среден размер 6 560 лева. Възрастовата група 30-39 години кандидатстват за средна сума от 5 902 лева.

Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ отчита също ръст от 12% на средната сума на молбите за потребителски кредити в сравнение с периода ноември 2016 г.- април 2017 г. Например, средната сума на заявките за кредити за ремонт на дома достигна 5 947 лева, което е ръст от 15% в сравнение с година по-рано, когато е била 5 567 лева.

Същата тенденция се наблюдава при кредитите за обединяване на задължения. През последните 6 месеца средната стойност на молбите е била 7 308 лева, което е ръст от 13% в сравнение с година по-рано. Стойността на заявките за финансиране на покупка на автомобили нараства от 5 567 лева до 6 118 лева, което е ръст от 10% на годишна база. Според експертите на компанията, това е положителен знак, че потреблението продължава да расте, което е добре за икономиката на страната. Също така това означава и, че българите са по-оптимистично настроени за бъдещето си и, че се стремят да подобрят стандарта си на живот, като кандидатстват за по-големи потребителски кредити.

Новото издание на обзора показва, че интересът към кредити за обединяване на задължения се повишава. В периода ноември 2017 г.- април 2018 г. делът на молбите за такива заеми нарасна с близо 4%. Отчетено е и повишение от 828 лева на средната сума на заявките, която достига 7 308 лева. Това е знак, че хората управляват разумно семейния си бюджет и търсят възможности да консолидират заемите си при по-изгодни условия в сравнение с времето, когато са били изтеглени, смятат финансистите.

За кредити за обединяване на задължения кандидатстват не само хора с финансови затруднения, но и клиенти с високи доходи, които редовно обслужват вноските си. Те се стремят да намалят броя на месечните си плащания, което спестява време и намалява броя на таксите, заплащани към различни финансови институции. Всичко това показва, че финансовата грамотност на българите се повишава, което е положителна тенденция за финансовия сектор.

Наблюдава се постоянно висок интерес и към алтернативните канали за кандидатстване. В периода ноември 2017 г.- април 2018 г. близо 34% от молбите за потребителски кредити са били подадени онлайн.

Хората на възраст 20-29 години най-активно използват алтернативните канали за кредитиране. Около 76% от молбите на тази възрастова група са били подадени през интернет или по телефона. На второ място са 30-39-годишните, като 59% от всички заявки на тази група са постъпили през алтернативни канали.

Това показва, че българите оценяват удобството да кандидатстват по всяко време от всяко място, без да се налага да посещават офис на компанията, за да попълнят заявката си, отчитат експертите.

Средната сума на онлайн молбите е 5 291 лева. Онлайн заявките с най-голяма средна сума са били подадени от хората на възраст 40-49 години, като средната им сума за тази група е 6 615 лева. На второ място са 50-59-годишните клиенти, които кандидатстват онлайн за потребителски кредити на средна стойност 6 475 лева.

„Ръстът на средния размер на молбите за потребителски кредити показва, че доходите на хората нарастват и, че те са готови да потребяват повече. Тази тенденция се потвърждава и от голямото ни проучване „Observatoire“, което показа, че 35% от българите очакват покупателната им сила да се увеличи”, коментира управителят на БНП Париба Лични Финанси Жозе Салойо във връзка с новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“.