На 1 октомври 2016 година Летище Пловдив вероятно ще остане без последната си редовна линия - Пловдив - Станстед, която от няколко години се обслужва от компанията Ryanair. Проверка на TNS.bg установи, че последният полет до Пловдив е на 30 септември. След тази дата полети от Пловдив вече не могат да бъдат резервирани. За сметка на това обаче компанията продава билети до Лондон от летищата София и Варна до края на годината.

От май 2016 г. Ryanair ще лети от София до Лондон, а билетите са в продажба от няколко месеца. Въпросът, който от няколко месеца си задават пловдивчани дали  ще секнат  пловдивските полети на ирландската нискотарифна авиокомпания, очевидно вече е риторичен.

Това според експерти е началото на края на пловдивското летище. Хора от персонала твърдят, че самият директор Владимир Щърбанов повече от месец бил в болнични.

Въпреки, че лоу кост компанията се радваше на огромен интерес и почти всички полети бяха заети, летището очевидно има сериозни проблеми.

Фондът за развитие на летище Пловдив е натрупал сериозни задължения към авиокомпанията. Летището е във финансова криза, съкратени са над 60 души от персонала. От друга страна от няколко години нискотарифните превозвачи отделят по-голямо внимание на бизнес пътниците. Затова и авиокомпаниите се пренасочват към по-големи летища, които са по-скъпи, но по-удобни за платежоспособните пътници.

"Това беше ясно че ще се случи, още когато Ryanair обявиха, че пускат полет от София. Очакваше се. Няма никаква логика да поддържат два полета от толкова близки дестинации. Това означава , че летище Пловдив се връща на позиция 2009 година, когато имаше само чартърна програма през трите зимни месеца" коментира бившият директор Дойчин Ангелов. 

Той припомни, че зимните чартъри имат спадове и възходи, но те зависят изцяло от туристическия поток. "Там като стане фал- летището не може да въздейства. Затова трябва да има редовни линии. Другото е да стоиш на един крак и да не знаеш кога ще паднеш. 2007 бе пикова година от зимни чартъри. Тогава имаше  104 000 пътници.

Само за 2 години чартърите бяха паднали на 26 хиляди. Когато стартираха редовните линии, през 2011 година стигнахме отново пика от 2007 -ма, но на база редовни пътници. Сега се връщаме на изходна позиция и  ще има 13-15 000 пътници, което на практика означава агония. Летището няма да може да функционира. Ако не се направи концесия, летището е обречено на смърт. Държавата отказа да го издържа и то ще трябва да затвори", прогнозира Ангелов.

Той припомни, че идеята  при стъпването на Ryanair в Пловдив през 2010 година е била в рамките на 4-5 години пътникопотокът да нарасне толкова, че тук да се направи база на компанията и от тук да тръгват полети. Фондът обаче спрял да си изпълнява задължения,  плащанията били сериозно нарушени. "Най- лошото бе , че нямаше никаква  комуникация с представителите на  фонда, отказваха се линии. И след няколко години неработеща връзка, Ryanair смени посоката и отлетя към София" обобщи ситуацията бившият директор.

Плановете за отдаването на летището на концесия засега са в зоната на здрача. Затварянето му обаче ще се отрази негативно върху  развиващия се с бързи темпове  пловдивски регион. 

 

 

TNS.bg