Кметът Здравко Димитров и представители на групите в Общинския съвет ще проведат среща, на която ще се дискутират проблемите с градския транспорт. Тя идва, след като превозвачите поискаха да се смени целия модел на разплащане с тях преди седмица.

След днешната среща Община Пловдив трябва да и прецизира какви мерки ще вземе в сектора, за да задоволи превозвачите, но и да е изгодно за градската хазна. Вариантите са няколко. Единият от тях бе съобщен на брифинга между превозвачите и градската администрация – да се вдигне  цената на билетите и картите. Идеята е да се вдигнат приходите на превозвачите, макар да има и въпросителна дали няма това да доведе до отлив на пътници.

Другата опция е познатата досега – да се вдигнат субсидиите към превозвачите от общинския бюджет, за да покрият част от загубите, за които твърдят тримата босове на автобусни фирми.

Самите те искат да започната да получават пари на километър, като се позовават на опцията в договора от 2016 и 2018 година. В него е записано под условие, че ако системата за ел таксуване работи в пълната си функционалност ще се премине на заплащане на км – 1,95 за голям автобус и 1,76 за малък. Тогава Община Пловдив трябва да прибира всички приходи от билети и карти и държавна помощ.

Това към момента не изглежда възможно заради неработещата система.  При тази ситуация вариантът е Община Пловдив да назначи 400 кондуктори, които да обслужват автобусите – още по-невъзможно за изпълнение.

От друга страна са на лице множество нарушения на договора от един от субектите в консорциума „Хеброс бус”. Само на базата на пускане на стари рейсове по договора от 2018 може да бъде прекратен цялото обслужва на 13 линии.

Всичко това се случва на фона на разследването на прокуратурата за  възможни данъчни престъпления на превозвачите, нерегламентирано изплащане на субсидии от Община Пловдив и безстопанственост при въвеждането на ел системата за градския транспорт. Очаква се след срещата кметът да даде изявление по всички тези въпроси.