Дружеството за екологичен градски транспорт на Община Пловдив – „Екобус – Пловдив” е загубило лиценза си за превозвач, научи TrafficNews.  Без него то нито може да изпълнява курсове, нито да кандидатства през европейки програми за подвижен състав.  Причината е, че фирмата, която е отдала автобуса под наем на „Екобус – Пловдив”, го е прекратила, а с това се губи и автоматично лиценза за превозвач. 

Зам.-кметът по транспорт Савина Петкова потвърди за TrafficNews, че „Екобус – Пловдив” в момента няма лиценз за осъществяване на пътнически превози.

„За съжаление, още в първия си ден като заместник-кмет научих за този проблем. Проведохме разговори в спешен порядък да започне процедура по издаването на нов лиценз. Имаме и няколко варианта пред нас, като смятам, че в рамките на месец, можем да решим проблема и отново „Екобус” да бъде лицензиран, като превозвач”, заяви Савина Петкова.  Тя заяви, че дружеството е изключително важно за Община Пловдив, като на него ще се разчита за развитието на градския транспорт в бъдеще.

„На последната сесия се гласуваха средства за „Екобус – Пловдив”, с които то да стартира реални дейности. Тук не става дума само за превозвач, а  и за други услуги, като електрически колелета под наем  например.  Очакваме скоро да има възможност и за кандидатстване по ОП „Развитие на регионите“, където ще има възможност за покупка на подвижен състав”, заяви Петкова.  Преди това тя ще поиска и цялостен доклад на управителя на дружеството Илко Търпов какво е състоянието му към днешна дата, както и какво е свършеното от него.

В програмата на „Екобус – Пловдив” са заложени две линии от градския транспорт с изцяло електрически превозни средства.

Преди дни от МРРБ съобщиха, че за подпомагането на процеса на климатична адаптация чрез Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г., по която за 10-те големи градски общини в страната е планиран финансов ресурс от 638,5 млн. лв. в рамките на първата процедура по приоритет „Интегрирано градско развитие“.

 30% от този ресурс ще бъде насочен към инвестиции, допринасящи за постигане на целите, свързани с изменението на климата.

203 млн. лв. например ще бъдат насочени към дейности за чист градски транспорт, изграждане на зарядни станции и велоалеи. Над 12 млн. лв. са планирани за инвестиции, свързани с цифровизация на транспорта за намаляване на емисиите на парникови газове.

Това означава, че Пловдив може да кандидатства за 20 млн. лева за нов подвижен състав и зарядни станции, колкото е заложен в бизнес плана на дружеството.