Кои са консултантите, които стоят зад разработката за общинско дружество за градски транспорт в Пловдив?Преди два дни бе представянето на концепцията на Община Пловдив за създаването на „Екобус”, което трябва да стартира с две линии и 20 електрически автобуси.

Освен зам.-кметът Тодор Чонов участие в брифинга взеха и две дами, които не бяха представени в началото. По-късно стана ясно, че те са консултанти по проекта от фирма „ Реноватика”. TrafficNews  попита как Община Пловдив се е спряла на тази фирма, колко пари е получила и какъв опит имат в разработването на проекти.

Община Пловдив ще работи 8 години за 20 електробуса – частните превозвачи ще си стоят, без да ги закачат21,6 млн. лева и 54 служители трябват за обслужването на двете линии

Зам.-кметът по транспорт отговори с усмивка, че договорът е много под праговете, които са необходими за обявяване на обществена поръчка, както и че е изключително доволен от тях. Сумата така и не стана ясна, като тя трябва да бъде под 30 000 лева, колкото е прагът за услуги по Закона за обществени поръчки.

Имената на двамата консултанти са Розалина Козлева и Мария Бояджийска. Първата заяви, че  те са работили с проекти на Световната банка по време на предишния програмен период. Те са участвали в разработването на проектите на Бургас, Велико Търново, София и дори Пловдив.

„ В Пловдив участвахме в един проект, който приключи през 2015 година по предходната оперативна програма, целта бе да се подготвят проектите за Интегриран градски транспорт,но не се случи, една от причините бе вероятно, че нямаше общински оператор”, каза Козлева. Тя обаче не спомена фирмата, с която е участвала тогава, както и че целта не е била само за обновяване на подвижния състав.

Всъщност Розалина Козлева бе управител на обединението „Инфра смарт консулт”. То усвои 550 000 лева по проекта „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“ за проучване и планиране на публичния транспорт.

Реализацията на договора трябваше да даде възможност за планиране и оптимизиране на транспортната схема на Пловдив, набиране на информация за пътникопотока, маршрутите и нуждите на гражданите.

Именно тези анализи бяха основата за т.нар. надграждане на системата за контрол на трафика, превозните документи, предложени за системата на „Индра”, както и цялостна концепция за оптимизиране на транспортната схема на Пловдив. Т.е. въпросният договор бе един от 4-те, които Община Пловдив подписа за градския транспорт за велоалеите, системата на „Индра”, таблата по спирките и т.нар. умни светофари.

Освен това същият този доклад трябваше да бъде основа за реформи в градския транспорт на Пловдив с оптимизиране на линии и маршрути. Това и до днес не се е случило, а въпросният доклад така и не бе показан.

 

Фирмата, която сега Община Пловдив е подписала договор обаче е съвсем различна – „Реноватика”, която е създадена през 2019 година.

Другият консултант, който бе на представянето вчера е Мария Бояджийска. Тя е бивш заместник-кмет на София по екология. По време на предизборната кампания на местните избори през 2015 година дори бе изпълняващ длъжността кмета на Столична община. С поста си тя се разделя през 2016 година, когато подава оставка, която бива приета от Йорданка Фандъкова.

Макар и по лични причини като мотив, оставката й е в следствие на инцидент в Завода за третиране на отпадъци, когато умира служител. През 2012 година тя също подава оставка, след като бездомни кучета нахапаха до смърт професор в София. Тогава обаче тя не беше приета.