21,6 млн. лева ще трябват на Община Пловдив, за да създаде общинско дружество, което да оперира по две нови линии от градския транспорт. Това стана ясно от представянето на концепцията за създаването на търговско дружество със 100% капитал на Община Пловдив.

То бе представено от зам.-кмета Тодор Чонов, който заяви, че са имали време спокойно да разработят концепцията за създаването му. Базовите му параметри и т.нар. анализи бяха представени онлайн в презентация, продължила над 1 час.

В нея освен Чонов участие взеха и консултанти от фирма „Реноватика”, на която Община Пловдив е платила за анализа. Фирмата е била избрана без обществена поръчка, като по думите на Чонов договорът е под прагът за провеждане на конкурс.

Самата фирма е създадена през 2019 година, като Розалина Козлева и нейната колежка, заявиха, че са били част от екипа на Световната банка преди това. Те работили по проектите на Столична община Велико Търново, Бургас и в Пловдив през предишните програмни периоди за електротранспорт.

По време на представянето Тодор Чонов на няколко пъти заяви, че са заварили едно лошо състояние на градския транспорт, която услуга и към момента не е задоволителна. По думите му той е получил широка обществена подкрепа за създаването на въпросното дружество.

Реалистичните срокове според него за започването на функционирането на това дружество е рамките на два мандата, като за него  трябва политическа воля и дългосрочен хоризонт от 7-8 години.

По същество това дружество няма да се намесва в работата на останалите превозвачи, а целта му е за този период да въведе 2 отделни линии с 20 автобуса, които приоритетно да обслужват ученици и студенти. Двете линии са с крайна точка Езиковите гимназии и нова сграда на ПУ, като едната ще тръгва от Коматево и Кючука, а другата от Тракия. Акцентът е да обхваща голяма част от училищата.

Нуждата от това предприятие е да може Община Пловдив да бъде бенефициент по европейски програми ,като в момента са проучват две такива – LFIE и Хоризонт, като се чака и отварянето на следващия програмен период.

Разчетите са, че средната цена на един електробус е около 850 000 лева, база на терена в Тракия за около 3,5 млн. лева и над 1 млн. лева за зарядни станции. Или 21,6 млн. лева за стартирането на двете линии. Отделно  трябва да бъдат назначени 40 шофьори, 10 души обслужващ персонал и 4 с административни функции.

Това обаче е и при условие, че се „надгради” електронно-билетната система. Сума за нея не бе съобщена, както и как Общината смята да надгради нещо, което не съществува на практика.

Въпросният анализ включваше и т.нар. интегрирана градска мобилност, която трябва да има свързване с велоалеите и бъдещата градска железница. Коментираха се и други екзотични идеи, като направата на бус ленти.

Тодор Чонов обаче дебело подчерта, че дружеството няма по никакъв начин да засяга линиите, дадени на частните превозвачи.  Т.е. създава се едно дружество с две нови линии, което в един момент би могло да се включи като конкурент на частните фирми. На практика самият доклад по никакъв начин не засяга и реформа в сегашната система на градския транспорт, която както самият зам.-кмет по транспорт каза „услугата не е на добро ниво”.

Т.е. до края на мандата Чонов ще има „Екобус” като работен проект, за който ще говори, когато изникнат въпроси за състоянието на градския транспорт.

Диверсията за градския транспорт на Пловдив – ще успее ли „Екобус” да спаси Тодор Чонов?Вместо изпълними реформи, твърде вероятно е да видим планове за невъзможни утопии за новото общинско дружество

Ето и  работните маршрутите на двете линии:

Ето и маршрутите на двете линии:

Представянето на Община Пловдив: