От догодина ще плащаме по-високи цени за нощувки в Гърция заради нов данък. От 1-ви януари 2018 г. влиза в сила „такса престой“, която ще се прилага върху хотели и квартири в размер между 0,50 евроцента и 4 евро на вечер за всяка стая. Хотелите с една и две звезди ще плащат 0.50 евро, тризвездните – 1.50 евро, четиризвездните – 3 евро, и петзвездните – 4 евро.

Таксите за стаите и апартаментите под наем ще бъдат между 0.25 и 1 евро, съобщават Greek Travel Pages и toppresa.com. Данъкът е част от пакета мерки за сигурност за справяне с финансовата криза, които правителството е приело през май тази година. Бизнесът посрещна тази мярка с недоволство.

Гръцката хотелиерска камара призова кабинета да оттегли мярката, тъй като тя ще се отрази негативно на икономиката в дългосрочен план. Председателят на камарата Йоргос Цакирис заяви, че държавата очаква да печели 84 млн. евро годишно от нея, но икономиката ще загуби 340 млн. евро. Това показва проучване на консултантската компания Grant Thornton. Според анализа новият данък ще повиши средната цена на стая с 1.9%, което ще намали търсенето и това ще доведе до спад от 2.5% (435 млн. евро) в доходите на хотелите.

“Данъкът ще намали търсенето и конкурентоспособността на гръцкия туристически продукт. Независимо дали пряко, ако бъде прехвърлен на потребителите, което означава, че цените ще се покачат, или непряко, ако бъде абсорбиран от хотелите, които значи, че приходите им автоматично ще спаднат, след тях и финансовите им резултати, което ще намали инвестициите и ще доведе до по-ниски оценки за качеството на предлаганата услуга”, каза Цакирис.

Според проучването новият данък ще унищожи и 6000 работни места. „Такса престой“ ще ограничи дългосрочно развитието на туристическия бизнес и истинските му последствия ще се усетят след около три години, заяви председателят на Гръцката туристическа конфедерация Янис Рецос.

“Пълният мащаб на последствията няма да се види през 2018 г., тъй като много договори и резервации са вече сключени”, каза той.

“Гърция вече е смятана за скъпа дестинация в сравнение с конкуренцията… Когато геополитическата ситуация в държави като Турция и Египет спре да работи в полза на Гърция, туризмът ще се изправи пред проблеми.”