Днес се навършват 4 години от паметния 12 януари 2019 г., когато със специална церемония, Пловдив даде старт на инициативата Европейска столица на културата. Огромна кула, много пари, хиляди доброволци, диджей Шилер, Теодосий Спасов и таланти от Музикалното училище и Сценични кадри, танцьори от ансамбъл „Тракия”, 200 кукери от региона, 230 хористи под диригентството на Диан Чобанов, Валя Балканска, гайдари и изпълнение на лазерни арфи на Интро квартет превърнаха центъра на града в мащабна сцена под звездите.

Записът от празника в сърцето на Пловдив все още е достъпен в интернет и всеки може да си припомни емоциите от онзи 12 януари.

Последва година, в която мнозина откриха своите събития, други – не, трети не ги търсеха, но пък критикуваха до дупка. Така Пловдив изпрати една противоречива 2019-а, в която имаше всичко, но така бе и през 1999 г., когато бяхме домакини на инициативата Европейски месец на културата. И тогава имаше критики безкрай, въпреки че под тепетата гостуваха изключителни артисти.

Първата добра новина, ако се върнем назад към 2019-а, е че все пак ЕСК се случи. Дори и заради това, че доста дълго след това имаше на какво да се радваме или за какво да спорим. Не такъв късмет имаха градовете след Пловдив, които имаха малшанса да бъдат избрани за 2020 и 2021 г., и ги застигна катастрофата Ковид-19.

И до днес градът се възползва от творческата инерция, зародена във връзка с мащабната културна инициатива. Opera Open превърна химерата оперен туризъм в реалност. Фестивалът пълни до краен предел Античния театър и едва ли любителите на оперното, симфоничното и балетното изкуство от цяла България си представят, че лятото би било същото без него. Същата е ситуацията и с One Dance Week  -  фестивал, който показва тенденциите в съвременното танцово изкуство.

Hills of Rock пък е форумът, който само за три дни генерира огромна посещаемост и приходи за местната икономика.  

Институциите под тепетата също излязоха променени от всичко, преживяно и сътворено през онази 2019-а, а и през предходните години след обявяването на града за Европейска столица на културата. 

Резултат от натрупания опит се вижда и в музеите, и в галериите, и в театрите, и в операта. Великолепни спектакли, родени като знаци на ЕСК доведоха Драматичен театър-Пловдив до първото участие на българска трупа в Театралната олимпиада в Будапеща, която се провежда от 1 април до 1 юли 2023 г. Кукленият театър също разгърна мащаба си с международен проект през 2019-а, а днес освен традиционните спектакли организира и интересни лаборатории за модерните технологии – роботика и 3D, холограмите, в сценичното изкуство.

Музеите и галериите пък обединиха усилията си в мащабен проект по Норвежката програма, с който ще модернизират и обновят експозициите си и ще въведат съвременните технологии като средство за още повече знания за посетителите си.

В художествен план градът не успя да се възползва от няколко от акцентите в програмата, с която спечели титлата.  Махалата не стана Столивуд и  Адата не се превърна в Град на мечтите. Тютюневият град е по-зле и от 2019-а и е напът да стане история само в апликационната книга на Пловдив – Европейска столица на културата. Концертна зала също е под ключ, въпреки многото обещания на министри и депутати в навечерието на инициативата. Зоологическата градина, която също се озова сред проектите, обвързвани с ЕСК, ръждясва.

Веднага след изредените пропуски, които не успяхме да реализираме от инерцията на Европейска столица на културата обаче, трябва да погледнем и от към светлата страна.

Пл. „Цетрален” посрещаше гости през 2019-а като разорана нива. Днес е завършен, Форумите Север и Запад се превърнаха в археологическа атракция, а проектите за Изток и Юг са готови. Готов е и проектът за кино „Космос”, което също бе един от акцентите на ЕСК през 2019 г.

Пловдив има две нови изложбени пространства – „2019” и „Детмаг” , както и реставрираната по прекрасен начин Градска художествена галерия в Стария град.

И за финал - фондация "Пловдив 2019" продължава работата си и в следващите години отново ще бъде партньор на културния сектор.