Компютърните игри да влязат в образованието, за да направят ученето по-лесно и приятно. Това е идеята на учени от Института по математика и информатика при БАН и Регионалния исторически музей във Велико Търново, които съвместно разработват играта-пъзел “Мисия Опълченец”. За първи път тя е представена само преди няколко седмици пред секция „Математическа лингвистика“ от младия учен и ръководител на екипа Николай Ноев.

Играта представлява разказ от името опълченец, участник в  реални исторически факти, събития и дати. Идеята е учениците, докато играят да научават  любопитни факти, свързани с този важен момент от историята ни, които не са описани в учебниците.

Играта е на принципа на избор на мисия. Участникът или играчът, сам решава каква мисия или роля да си избере, в която „да влезе“, за да подреди пъзелът. Играта ще е с опции дори да се избира като вид познание и съответно сезонно облекло за избраната мисия или роля: летни опълченски униформи, униформи на руските войски, на генералитета, турски униформи, облекло на земската армия и други, като се следва и хода на съответните бойни действия.

 

Каквато и роля или мисия да бъде избрана от ползващия електронното помагало- пъзел, то няма да може да се променя ходът на историческите събития и крайният резултат от войната, познат ни от реалната историческа действителност.

„Представени са видовете оръжия, с които са си служили руските и турските войски, както и нашето опълчение. Показано е как са изглеждали военните униформи, къде са се обучавали опълченците, какви емоции са изпитвали”,  обяснява Илия Вълев от Регионалния исторически музей във Велико Търново, пред онлайн изданието „Янтра днес”. Играта има пет части като първата представя отзвука след Априлското въстание по света. Пред играча ще има карта и кликвайки върху отделните държави, той ще научава каква е била реакцията в тях на бунта на българите. Целта е младите хора да разберат защо се стига до военни действия. Втората част е посветена на обявяването на войната, сформирането на опълчението и връчването на бойното знаме.

Третата част разказва за преминаването на Дунав и освобождаването на Търново, а четвъртата пресъздава битката за Стара Загора, която се явява бойното кръщене на опълчението. Там то дава първата си жертва. Последната част е посветена на боевете при Шипка.
Моментът, който е свързан с форсирането на Дунав от руските войски и освобождаването на Търново, ще има екшън част, при която играещият ще може да помогне на руските войски да преминат Дунав. В частта за шипченските боеве също ще има такава екшън част, при която ученикът ще влезе в ролята на руски войник или опълченец, който ще стреля и ще хвърля различни предмети срещу врага.

Идеята на авторите е да предоставят играта на учебните заведения, за да видят как ще бъде възприета тя. Те са убедени, че много скоро това ще е един съвсем достъпен и нормален начин за обучение в българското училище. Така освен игровия елемент, ще се провокира любознателността у учениците да търсят и нова информация и така да усвояват с лекота знания, които иначе им се струват трудни или тягостни.

Ако интересът е голям, ще има нейна версия и в интернет, за да могат всички желаещи да играят и да се образоват. Проектът “Модели и концепции на сериозни образователни игри чрез свързани мултимедийни ресурси от военноисторическото наследство” е финансиран с 19 300 лв. от Фонд “Научни изследвани” към МОН. Негов ръководител е Николай Ноев от Института по математика и информатика при БАН в старата столица. В екипа участват още програмистите Максим Гойнов и Владимир Сапунджиев, както и д-р Илия Вълев от РИМ. При реализацията на идеята много са помогнали гл. ас. Стефка Кънчева от ВТУ и учителят Димо Иванов от СУ “Георги Измирлиев” в Горна Оряховица.