Защо край Вардар ни наричат „татари”? Защо според македонските историци Самуил е македонски цар? Защо българите имат „рога” и къде са корените на възпитаваната още в училище неприязън към всичко българско?

БТВ направи справка в учебниците по история в Македония, за да разберем повече.

Още в VI отделение учениците в Македония учат как българите били монголско-татарско племе, а когато славяните дошли в Македония, заварили местните антични македонци. Само с този урок на практика обезсмисля спора за това, чий цар е Самуил, например.

Царството на цар Самуил е на територията на Македония. Негова престолнина е Охрид. Значи той, ако е бил български цар, ако е бил цар на българите, защо не я е направил престолнината във Велико Търново? Или в София? А я направил в Охрид? На територията на Македония! Всички тези, които участват в тази негова държава, средновековна държава, са македонци”, е обяснението на професора по история Тодор Чепреганов.

В Пиринска Македония – също! Имате Яне Сандански, Парапунов – все македонски личности! Не са от българската история, да речем– на Левски, на национално-освободителното движение. А са личности от македонската история! В македонската памет са те. Ако Гоце Делчев беше българин, защо българите го дадоха на Македония през 50-те години? И добре, че го направиха, защото не е знаеше какво щеше да стане”, казва Чепреганов, който е и бивш директор на Института за национална история на Македония.

Според повечето историци в Скопие идеята за анализ на фактите и написването на обща история е абсурдно начинание.

„Общи учебници – как ще ги правим?! Как ще пишем обща история? Или как ние ще вземем българската история? Да я учим ние. Това е абсурд! Не може да се случи! Досега на мен не ми е известно историята на една държава да я пишат други историци, от чужбина”, коментира македонския професор.

„Мен ме учудва една работа – в XXI в. някой да го отрича македонския език,македонската нация, култура – че не съществуват. Наистина е абсурд! И то страна, която е членка на Европейския съюз”, казва още той.