Правителството в оставка е започнало процедура за концесия на новопостроения интермодален терминал в Пловдив. За това предупреди парламентарната група на БСП в парламента. Става дума за площадки за товарене и разтоварване, складиране на контейнерите, места за хладилници, административна сграда, митнически склад, паркинги и КПП, разположени на 71 декара край Пловдив. Строежът, възложен от Национална компания "Железопътна инфраструктура", е с бюджет от 14 млн. лв, финансиран и с европари.

"Вчера министър-председателят заяви, че всички обществени поръчки трябва да бъдат спрени, само че понеже не вярваме на човек, който днес казва едно, утре друго, го призоваваме да се спре веднага един грабеж, касаещ концесия на интермодален терминал в Пловдив", заяви Драгомир Стойнев от БСП.

През последните седмици БСП редовно обвиняват управляващите, че раздават обществени поръчки в последния момент, въпреки че официално са подали оставка, пише ClubZ.bg. Същото важи и за този случай - по думите на Стойнев обявлението за процедурата е публикувано на 23.11.2016 година, дни след като Борисов подаде оставка като премиер.

"Това е един интермодален терминал, който вече е изграден от НКЖИ и вместо да извършва търговска дейност и да получава приходи, изведнъж правителството решава, че трябва да се даде на концесия. Ще се даде на конкретна транспортна фирма, нашите съмнения са, че това е голяма транспортна фирма от Пловдив, която ще спечели тази концесия и за 4000 лева на месец, образно казано бутка за вестници на „Витошка“, ще определят цените и таксите за останалите фирми“, обясни още Стойнев. За разлика от предишните случаи обаче днес БСП не представиха никакви данни за съмненията си.

"Една фирма ще вземе на коценсия един изграден терминал от държавата за 27 години напред. Каква е тази справедливост?“, възмути се Стойнев. Според него това е опит на управляващите да съберат последни пари преди изборите и призова отново концесията да спре.

"Процедурата за предоставяне на концесия на интермодален терминал (ИМТ) Пловдив e открита с решение на Министерския съвет от 10 ноември 2016 г. На тази дата кабинетът на министър-предателя Бойко Борисов не е в оставка и твърденията на народните представители са неверни." Това пък се казва в съобщение до медиите от Министерството на транспорта. Припомняме, че Борисов внесе на 14 ноември оставката на кабинета в Народното събрание, а на 16-ти парламентът я гласува. 

От левицата напомниха заръката на премиера Бойко Борисов от вчерашното заседание на правителството - да се спрат обществените поръчки, а ако има нещо неизбежно, да се съгласува с администрацията на новоизбрания президент Румен Радев.

Решението на Министерския съвет е от 10 ноември, но обявленията за процедурата са публикувани на 23 ноември 2016 г. - в електронното издание на "Държавен вестник", в Националния концесионен регистър към МС и в електронната страница на Официалния вестник на Европейския съюз. Въпрос на тълкуване е коя дата се приема за точното начало на концесионната процедура.

В съобщението на транспортното министерство се казва, че прединвестиционното проучване за изграждането на интермодалния терминал е стартирало през 2008 г. - от правителството на Сергей Станишев. Още тогава били заложени основните насоки за реализирането на проекта, вкл. публично-частното партньорство.

От ръководеното от Ивайло Московски ведомство коментират, че е неясно твърдението на народните представители, че концесията „ще бъде дадена на голяма фирма от Пловдив“. Заложените в процедурата изисквания към участниците не включвали ограничително условие на териториален принцип.

Ако твърденията на БСП се потвърдят, излиза, че за терминалът са платени 14 милиона лева, а концесията му за 4 хиляди лева на месец. Това прави по 48 хиляди лева на година и общо 480 хиляди за 10 години. Т.е. за едно десетилетие концесионерът ще покрие едва 1/30-та от стойността на парите, вложени в изграждането на обекта.

Дори за периода на цялата концесия - 27 години, концесионерът ще е платил само 1 296 000 лева. Какви ще бъдат печалбите от ползването на интермодалния терминал може само да се гадае.

Снимката е илюстративна!

Още новини четете ТУК

TrafficNews.bg