Всеки стои и работи в собствената си градинка, без да поглежда към голямата картина. Това изглежда положението на Брезовско шосе, където повече от година строители, археолози и общински служители се борят с един от най-големите проекти на Пловдив. Той обаче не само  не напредва, а и ще бъде спрян до пролетта.

Причината – липса на финансови средства за археолозите, допълнителни пари за фирмата изпълнител и невъзможност за извършване на проучвателни дейности през  зимата. Планът, направен от Община Пловдив, е фирмата изпълнител ПИМК да се прехвърли на другия участък от проекта – южното платно на бул. „Дунав”. Там също има  дейности по смяна на колектори и ВиК мрежа от Брезовско до Голямоконарско шосе. Когато фирмата приключи там, тя ще се върне през пролетта на Брезовско шосе. Тогава, освен че ще се позволяват археологически дейности, ще има осигурени средства за тях и фирмата.

Предстои да бъде отворен целият път с временна настилка на чакъл.

Променят движението по бул. „Дунав" заради Водния проект

Низ от компромиси

Зам.-кметът по строителство Пламен Райчев обясни, че в момента дейностите  по полагането на огромните  тръби са изключително тромави, а и скъпи. По договор с фирмата изпълнител и нейните линейни графици две тръби трябва да се полагат за 3 дни. Заради археолозите дейностите вървят два пъти  по-бавно – полагат се две тръби за 6-7 дни.

Фирмата не може да разгърне  работата си. Реално багерите на всеки метър спират, археолози оглеждат и ако няма нещо, те продължават, ако има – спира се, докато не  бъде проучено. Това означава, че работници стоят двойно по-дълго време, както и техниката, а това са допълнителни средства. По груби изчисления един ден забавяне струва по 3000 лева. Ако забавянето  е 200 дни, то това значи, че накрая трябва да се платят 600 000 лева. Тези пари не са осигурени в бюджета на проекта”, обясни Пламен Райчев. 

От друга страна са археолозите, на които пък средствата за проучвания са свършили. По закон възложителите трябва да инвестират въпросните разкопки. За всяка дейност – спиране и освобождаване на част от трасето се свиква комисия – с членове от НИНКН, МК, регионалния Археологически музей. Те казват кога и как  трябва да се работи даденият археологически обект и от друга страна Община Пловдив по никакъв  начин не  може да им въздейства.

Отново законът казва, че тъй като това са дейности  на открито при лоши метеорологични условия – ниски температури, дъжд и други, те не могат да работят. Поради това тяхната работа е разделена на сезони – работен и неработен. Логично вторият е през есента и зимата.

Третата страна е фирмата. Тя има сключен договор с Община Пловдив за определен вид дейности –в случая смяна на канализационната мрежа плюс  възстановяване на пътя след това. Изпълнителят има срок на договор, който трябва да спази.  В случая фирмата изпълнител е между археолозите и Община Пловдив  - а всеки сблъсък между двете страни е директен удар към тях. Тя нямат друг изход освен да слушат и Община, и археолози.  Макар понякога едните да мислят едно, а другите – друго .

“Ние имаме  крайни срокове, не знам как ще ги спазим при този темп на работа. Още повече,че Общината не може да намери средства, както за допълнителните дейности, така и за археолозите.  Това допълнително забавя проекта. Накрая Пловдив може да изгуби милиони заради финансова корекция по проекта, а тях ще ги платим всички ние, данъкоплатците. Ще се прехвърлим на другите участъци по проекта, за да може да наваксаме, но Общината трябва да намери решения и то бързо”, каза собственикът на ПИМК Илиян Филипов.

Парите и археологията

Договорът за обекта е близо за 18 млн. лева, но вътре не са включени средствата за археология, както и тези непредвидени разходи заради забавянето на ремонта. Оказва се, че на 15 декември Община Пловдив на практика не може да намери пари за нито една от двете дейности. Следващата сесия на Общинския съвет е на 19 декември, на която е  последният шанс да се осигурят средства. Такива обаче няма откъде да се вземат, защото от една страна бюджетът е на червено, а от друга - процедурата по прехвърлянето е изключително тромава, смятат местните  финансисти. 

След приключването на годината, Общината не може да прави разместване, защото няма да има действащ бюджет. До приемането му, който по закон е до 45 дни след държавния, няма и да има. Това означава, че Брезовско ще стои замразено поне до април, дори и през месец март да са летни температури.

Вината

С този порочен кръг се получава низ от компромиси, от които всички страдат, а не само трите страни – граждани, попадащи в задръстване, търговци с обекти на шосето и живеещите в близките блокове, дишащи прах. 

Кой обаче е виновен? Всяка една от страните ще каже, че е жертва, а другите виновни, а накрая тя ще се размива в колективната безотговорност.  От Община Пловдив казват, че не са знаели за този археологически обект,  археолозите казват - няма как да работят по-бързо, бюджетарите казват – няма пари.

Решението

За да се случи нещо друго на шосето, освен плануваното зазимяване, се иска стиковане на всички страни, а и сериозна мобилизация.  Първо трябва да се осигурят средства по най-бързия начин както за археологията, така и за фирмата изпълнител. Възможностите не са само от общинския бюджет, като това може да се случи и от държавния, ако бъдат убедени властите, че обектът е от национално значение.

Втората задача е да се опитат да се намерят възможности за работа на археолозите възможно по-дълго, докато времето го позволява. Защото  просто затварянето на един обект с месеци, без да се знае какви ще са метрологичните особености, е загуба на време. Макар и екзотична за България, има практика археолози да работят  целогодишно. За това обаче се изисква да се осигурят условия за труд на екипите – специализирани мобилни оранжерии, фургони и друго оборудване.  В случая обаче отново опира до парите.  

Третата е наистина всички да бъдат убедени, че тази „работа” може да стане и да се търси решение, а не проблеми. 

Всичко останало са компромиси, които водят до загуба на време, пари, а е възможно и препитания на цели семейства. По-голямата опасност обаче е, че проектът трябва да бъде приключен през лятото на 2023 година. Ако Управляващият орган не счете, че има основание за удължаване на договора, то Общината е пред угрозата да връща сериозни средства на Европа. Тогава парите за археолозите и допълнителните дейности, ще се струват като жълти стотинки на общински бюджетари.  Отделно не трябва да се забавя, че все още археолозите  дори не са влезли в селището, където не се знае какво може да бъде намерено.

Археолозите на Брезовско шосе: Древните пловдивчани от Яса тепе са плавали по МарицаОбектът е праисторическо селище, което е съществувало в продължение на хилядолетия.

Отпушват ремонта на Брезовско шосе, рестартират Кукленско – подписват индексации за 10,5 млн. леваПубликуваха в държавен вестник методиката за индексации на инфраструктурните проекти