Реконструкцията на Околовръстното на Пловдив най-после стартира, след като години шофьори трошиха колите си по ямите, зейнали по трасето. Първият участък, който бе завършен - между Пловдив – Асеновград и Кукленско шосе не затрудни трафика, но втората част предизвика хаос с движението. От Кукленско до кръстовището с Коматево и Първенец отсечката трябва да бъде завършена до 24 април, а след него стартира и най-компрометираната част – до Пазарджишкия път. Реконструкцията струва над 25 млн. лева, като тя трябва да завърши през лятото.
Другият светъл лъч за трафика в града е изграждането на Югоизточния обход, който да затвори ринга на Околовръстното. Очакванията са, че най-късно до юли фирмата да бъде избрана и да започне работата по 5-километровата отсечка от пътен възел "Скобелева майка" до новото кръгово кръстовище на "Асеновградско шосе", като сумата е 42 млн. лева.
Големият проблем, който ще се открие след това е габаритът на Околовръстното, който личи, че в близките години няма да бъде разширен.
Още през есента на 2019 година бе обявена обществена поръчка за проектирането за разширението на обходния път на Пловдив, но и този момента тя не е завършена в пълната й цялост. За 18 месеца от АПИ избраха изпълнители за проектирането на две отсечки от Околовръстното - По обособена позиция 1 за проектиране на Път ІІІ-805 „/Път І-8 „Пазарджик-Пловдив”/ - ПВ Царацово -Съединение” от 0+000 до км 1+460 и участък за привързване към съществуващия път и Път II-86 „/Път І-8 „Пазарджик-Пловдив”/ – Асеновград – Смолян” от км 0+000 до км 0+640 е избран в лицето „Рутекс” ООД с цена от 367 хил. лева без ДДС. По втората позиция избраният изпълнител е „Пътпроект 2000” за проектирането на Път ІІІ-805 „/Път І-8 „Пазарджик-Пловдив”/ - ПВ Царацово -Съединение” от км 1+460 до км 4+120.
Това е т.нар Царацовски възел, по който вече фирмите работят и скоро може да има проекти. Незнайно защо обаче от АПИ все още не са избрали фирма за проектирането на Околовръстното от кръговото на Пазарджишко шосе до пътя – Пловдив – Асеновград. Цялото трасе е 15 км, а само цената за проектиране е 2,8 млн. лева с ДДС. От АПИ твърдят, че проблем няма, а просто процедурата не е завършена.
Почти невъзможно изглежда да има изпълнител за проектирането за удвояването на Околовръстното до края на годината. Поне няколко години ще отнеме на бъдещия изпълнител да направи проекти, екологични оценки и те да получат одобрение. След това следва и отчуждаване на имоти.
Оттам идва и трудната част – финансирането. По предварителни оценки за удвояването на Околовръстното ще са нужни между 150 и 200 млн. лева. В тях се включват кръстовища на две нива и няколко мостови съоръжения. Удвояването на трасето ще бъде по метода на Пловдив – Асеновград – новото платно ще бъде до това,което се ремонтира в момента. На места обаче пътят ще отбива от сегашното трасе. Задължително е Околовръстното да бъде отбито от кръстовището на Първенец и Коматево, към селото от Родопската яка. Причината е, че скоростният път не може да минава толкова близко до къщите в Коматево, както е в момента. Този участък ще е няколко километра изместен в южна посока и отново ще се влива в сегашното трасе.
Всичко това обаче изглежда много далеч към днешна дата. Още повече, че с ремонта на сегашното Околовръстно ще бъдат решени проблемите в краткосрочен план, а новият обход също ще облекчи значително движението.
Още от категорията
Невидимите хора: Пловдивчанката, която жадува да срещне миналото си Аз, за да му се извини