Вицепремиер обикаля нощните заведения по морето с цял антураж полицаи, данъчни, общински и държавни служители; един след друг барове биват опаковани с плексигласови плоскости, които повече наподобяват изолатори, отколкото на заведения; униформени изземват озвучителна техника и запечатват клубове. Тези кадри от близо години са разпространяват из медиите в страната, а всеки, който следи новините знае кой е начело на тази акция – лидерът на НФСБ Валери Симеонов. Дори и хората, които не следят информационния поток по масмедиите, то някой се е погрижил да стигне до хиляди потребители в социалните мрежи.

От повече от месец почти на всеки профил във Фейсбук излизат спонсорирани постове за борбата с шума по курортите  и  нощните заведения в страната. С кратка информация и снимки се показват поредните удари на държавата срещу нарушителите на нощната тишина. Това, което е повече от любопитно е, че профилът, през който се спонсорират публикациите е официалният на Валери Симеонов.

Виждайки рийча, споделянето  и коментарите под т.нар. спонсорирани публикации, спрямо харесванията в страницата, е повече от ясно, че бюджетът на профила на вицепремиера е значителен. 

Въпросът защо го прави е повече от ясен, но кой го плаща – съвсем не е.

Наш репортер изпрати официално запитване до пресслужбата на Министерския съвет, за да попита за мотивите за тези проверки, какво са ги провокирали, както и кой плаща за мащабния PR във Фейсбук. Въпросите бяха изпратени още през юни, преди да бъдат затворени различни заведения през последните няколко дни.

Ето и точните въпроси, които изпратихме до Министерския съвет:

- Какво сте установили по време на проверките Ви, за да стигнете да заключението, че заведенията са незаконни?

- Защо чак сега са направени тези констатации и кой трябва да следи за текущия контрол при изграждането на заведения? Ще има ли наказани?

- Каква е процедурата оттук нататък и ще има ли проверки и по другите курорти, където има плажни заведения?

- Кой поддържа страницата Ви във Фейсбук?

- Кой решава кое да се спонсорира и рекламира в социалните мрежи?

- Какъв бюджет има страницата Ви и откъде се заплаща нейната поддръжка - с лични средства, от бюджета на ведомството Ви, от партийната субсидия или друг източник?

Въпреки конкретните въпроси и уверението от пресслужбата на кабинета на Валери Симеонов, че ще получим отговор – такъв и до днес няма.

Интересно е, че след изпратените ни въпроси, активността на Валери Симеонов във Фейсбук спадна значително, но разбира се, не липсваха постове с които се хвали с нови трофеи от проверките си по морето.

Идеята да се правят шумни акции срещу шумни заведения е повече от прозрачна, защото редът и законът са важни за политиците, но далеч по-важни са гласовете, когато наближава датата на изборите.  В политологията и икономиката често се използва концепцията на Ефективността на Парето. Тя гласи, че при алтернативно разпределения на ресурсите между определен брой играчи, при което положението поне на единия участник се подобри, без това да доведе до влошаване на негов конкурент, е най-ефективният метод на разпределение.

В случая лидерът на НФСБ играе в област, с която печели симпатиите на определен кръг хора, срещу недоволството на предимно чуждестранни туристи и младежи. Повече от ясно е, че плюсовете са много повече от минуси, а в същото време негативите за партньорите му и конкуренти на книга на изборите са минимални.