Община Пловдив пусна новата обществена поръчка за „надграждане” на системата за електронно управление на градския транспорт. Прогнозната й цена е 12 млн. лева, като новата система трябва да съчетава в себе си, както градския транспорт, така и услугите по плащане на Синя зона и платеното паркиране.

„Надграждането” на системата на „Индра” ще струва 12 млн. лева, добавят в нея и Синя зонаОбщина Пловдив пусна новата обществена поръчка за система за градския транспорт

Оферти ще се приемат до 23 октомври, а ако няма обжалване то до края на годината може да има избран изпълнител. Това обаче е малко вероятно, като почти сигурно ще се стигне до обжалване до КЗК и ВАС, което значи, че поне 6 месеца поръчката ще се върти по институциите.

След като се сключи договор с фирмата победител,  в  срок до 3  месеца от възлагане на изпълнението, изпълнителят да достави необходимите лицензи за ползване на приложния софтуер за оборудването за оборудването за подвижен състав.  След това още най-много 9 месеца цялата система трябва да заработи в пълния си обем.

 С други думи, ако няма обжалване тази система може да заработи най-рано в началото на 2024 година, а при жалби – второто или третото тримесечие на същата година.

Какво ще представлява системата?

Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки от 285-те автобуса ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.

За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.

Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.  

Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.  

Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.

Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система  ще свърже двата модула. Трябва да има  постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“).  Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт.  Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи.  Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.