Пловдив и другите 5 големи града трябва да последват пример на София и да въведат Зона с ниски емисии и да забрани цапащите коли в централните градски части.

Задължението идва от поправките в регламента за TEN-T мрежата, за които се споразумяха Европейският парламент и Съветът на Европа. Според тях населените места, които попадат във въпросната мрежа, включваща европейски магистрали и по-големи пътища, са задължени да имат планове за устойчива градска мобилност за постигане на ниски и дори нулеви емисии. В Пловдив има приета такава програма още от миналата година, за която общината плати 150 000 лева на фирмата „Соколовски’с Енвиронмент”.

Пловдив по примера на София: Спира цапащите коли до 2040 годинаДо 2030 г. влаковете до столицата и морето трябва да се движат безопасно с поне 160 км./ч

Крайният срок за въвеждането на зоните е 2040 година, но Община Пловдив мисли по-рано да въведе рестрикциите, които ще засегнат хиляди шофьори. Оказва се обаче, че не е ясно и как Община Пловдив ще функционира, тъй като се оказва, че автопаркът на градската администрация е доста остарял. В това число влизат не само леките служебни коли, но и специализираната техника.  От списък, който е приложен към обществена поръчка за поддръжка на общинските коли се вижда, че те са 282 броя, а 166 от тях са произведени преди 2009 година.  Нещо повече -  51 от тях са произведени преди 1999 година, които са определени като най-големите замърсители.

Друг любопитен факт е, че най-старата регистрирана кола, която очевидно се поддържа е „Фиат Уно” произведен през 1983 година . Новите коли в автопарка на Община  Пловдив се броят на пръсти. От техниката това са закупените МПС-та от 10-милионния заем на Здравко Димитров за двете предприятия.  Нови автомобили има и в звеното на ОП „Паркиране и репатриране” – 7 броя „Дачия” произведени между 2021 и 2023 година.

От служебните коли на властта най-новата е именно не шефа на ОП-то,  отговарящо за паркирането – Ненко Калакунов със „Шкода Супер Б”. Другите две са „Шкода Кодиак”, която бившият зам.-кмет Георги Титюков също бе присвоил, както и „Волво”, закупено като представителна кола за Пловдив – ЕСК 2019.

Модерна система с остаряла техника – шефът на Синя зона си купи нова кола, но не ъпгрейдна паркоматитеВъпреки че 4 месеца новата система на „Тикси” е внедрена, Калакунов още не е направил анализи за функционалността й

"Glas с Тина Ивайлова”: Титюков и общински шеф си купиха луксозни служебни коли, ползват ги като личниКолата на зам.-кмета e за 80 000 лева по европейска програма, Ненко Калакунов си взе автомобил за 65 бона с общински пари

Припомняме, че според програмата на „Соколовски’с Енвиронмент” се дава предложение всички бензинови автомобили, произведени до 1998 година и дизелови -  до 2007 година да бъдат забранени за влизане в Централна градска част на Пловдив с въвеждането на Зони с ниски емисии. 

Тя предлага два варианта за обхват на  зоните, като ограниченията в тях да са с началото на отоплителния сезон – 15 октомври до края му – 15 март.

Първият вариант е да се обхване суперцентъра на града с граници   бул. „България”, бул. „Цар Борис III Обединител”, бул. „Васил Априлов” и бул. „Източен”. Вторият е северната част да бъде бул. „6 септември”, с което да се намали зоната и да се създават предпоставки за задръствания в периферията на централна градска част.

Първоначалната идея бе всички коли с българската еко категория 1 да не бъдат допускани до зоните с ниски емисии. Според фирмата, която е изготвила доклада обаче това няма да доведе до сериозен резултат и за това предлагат, че към нея трябва да се добавят и колите с еко категория 2.

Това означава, че бензинови коли с Евро 1,2 и част от Евро 3 да бъдат ограничени от централна градска част – произведени до 01.01.1998 година. По-голямата резачка обаче ще бъде за дизеловите автомобили там отпадат коли дори до Евро 4 – произведени до 01.01.2007 година.

Според докладите това са близо 40% от колите в Пловдив. Ако  бъдат забранени само еко клас 1, то това са 24% от регистрираните коли на територията на Община Пловдив.  Наред със забраната на тези класове, експертите предлагат да се вдигне и цената на Синя зона, което да откаже още повече хора да се придвижват с автомобили.

За да се следи спазването на ограниченията в Зоните с ниски емисии са необходими около 3 млн. лева за закупуването на хардуер и софтуер. Той трябва да следи резултатите от въвеждането на зоните, с които да се правят корекции по ограниченията.