Цветан Коцев е доцент по маркетинг и доктор по икономика, ректор на ЕВУИМ. Завършил е магистърска програма „Международни икономически отношения“ в Пловдив. Преминал е през обучения и специализации в областта на мениджмънта и маркетинга във водещи европейски бизнес училища и организации (IESE business school, CEEMAN, ЕFMD, VUB). Владее руски, френски и английски език.

Основните му изследователски и преподавателски интереси са насочени към историята на маркетинга и управлението на маркетинговата дейност на  фирмите.  Титуляр е на дисциплините „Принципи на маркетинга“, „Маркетинг на взаимоотношенията“ в ЕВУИМ. Член e на Американската маркетингова асоциация (AMA), на Европейската маркетингова академия (EMAC) и участва в  редакционните колегии на чуждестранни и български научно-приложни списания. Разговаряме с него за реализацията на студентите, за липсата на кадри за бизнеса, за обучението в новия дигитален свят и предстоящата кандидатстудетска кампания. 

- Доц. Коцев, на старта сте на новата кандидатстудентска кампания. С какво се различава тя от предишните? 

-  Кандидатстудентската кампания започна за нас в началото на календарната година. Решихме не малко задачи във вътрешно-институционален план и преструктурирахме ред процедури, касаещи приема за академичната 2018/2019 година. Възприехме много по-личен и по-персонализиран подход при подбора на кандидат-студенти. Ние сме частно висше бизнес училище и обучаваме кадри за реалния бизнес - предприемачи, финансисти, маркетингови специалисти и мениджъри. Това сме правили винаги - вече 18 години. Стремим се да сме адекватни в съдържателно отношение на непрестанно променящата се външна среда. В последните години, броят на завършващите средното си образование спада вследствие на демографската криза и този факт се отразява на всички висши учебни заведения в страната. Тази година сме заявили в МОН прием на 240 студента в бакалавърските и на 240 студента - в магистърски програми. Непрекъснато се стремим да осъвременяваме съдържанието на курсовете в предлаганите програми, съобразно изискванията и очакванията на нашите заинтересовани страни.   

 - Какво мотивира студентите да кандидатстват във вашето висше училище? 

- Отношението, средата, материалната база, експертният капацитет на преподавателския състав и индивидуализирания подход, както и непрекъснатият процес на осъвременяване на учебното съдържание и възможностите за кариерен старт в рамките на учебните планове.

Значителна част от нашите студенти учат и работят или управляват свой бизнес. Именно поради тази причина се стремим да предлагаме учебно съдържание с ясно изразен практико-приложен характер, предоставяно в разбираем и достъпен формат.

 - Входът на университетите – било то държавни или частни - става все по-леснодостъпен. Каква е причината за това и толкова лесно, колкото се влиза, ли се излиза?

 - Причините са комплексни, наслагвани през годините. За пореден път, заявеният план-прием надвишава значително броя на завършващите средно образование. Превишението е малко над 14 000, сигурно е чиста случайност, но тази разлика е равна на приема в частните висши училища.  При такава параметри, не съм убеден, че ще е особено трудно влизането в голяма част от специалностите, предлагани от българските университети.

 - През последните години в битката за студенти университетите все по-често рекламират бонуси и отстъпки, а не толкова продукта, който „произвеждат”. Някои дават джипове, други екскурзии в чужбина. Вие получихте критики за програмата „Доведи приятел”. Основателни ли са? 

 - Самоцелното търсене на сензация често води до изкривяване на реалната фактология. Тук искам категорично да заявя, че ще коментирам само наши инициативи.  Историята помни и много по-дискусионни практики. Програмата, която стана обект на публично обсъждане се казва "ПРИЯТЕЛИ" и не е нова. Тя съществува от няколко години и е насочена към алумни и настоящи студенти на ЕВУИМ. В ЕВУИМ се кандидатства с есе, целящо да разкрие културата, нагласите и очакванията на кандидат-студента. Възприели сме механизъм, който е практика в редица елитни бизнес училища. Той ни дава допълнителна информация за личностните качества на кандидата и за степента му на мотивация. Възползвайки се от програмата „ПРИЯТЕЛИ“, новоприетите студенти ползват 5% отстъпка от годишната такса за обучение.  Приемаме амбициозни, отговорни, рационално мислещи и мотивирани да се усъвършенстват млади хора. Съвсем естествено се стремим да ги насочваме да търсят и събират информация и мнения от наши бивши и настоящи студенти.    

 - 51 университета много или малко са според вас?

 - Настояване на Европа, и то от преди години, е да бъде оптимизирана университетската мрежа в страната. Не е нормално и логично в 2/3-ти от тях да се изучава икономика и/или  администрация и управление. По "държавна поръчка", възложена само на държавните университети!  Принципалът им (държавата), поради някаква причина, доскоро не заявяваше категорично какво количество макроикономисти, данъчни служители или статистици са й необходими годишно. Ако държавата има воля и желание за подпомагане и решаване на стратегически проблеми, свързани с липса на кадри в определени обществено значими области, то е редно да се произнесе категорично по въпроса.

 - Успява ли ЕВУИМ да се справи с предизвикателствата на съвременния дигитален свят?

 - В средата на 2013 г. стартира нашата електронна платформа Е-CLASS, 100% наша собствена разработка, отразяваща представата ни за модерен учебен процес. В началото на тази година изцяло променихме интерфейса на платформата и го пригодихме за всякакъв тип комуникационни устройства. Скоро ще пуснем и нови функционалности. Активно работим по интерактивно учебно съдържание в цифров формат като част от платформата Е-CLASS. Вътрешно-платформените канали за комуникация ще включват чат, аудио и видео съдържание в реално време. Разписваме процедури за геимификация, съпътстващи обучителния процес. На тестова фаза е автоматичната проверка за оригиналност на самостоятелните студентски разработки. Над 85% от учебните зали са оборудвани с роботизирани броудкаст камери. Студентите ни имат непрекъснат свободен високоскоростен достъп до интернет във всяка една точка на академичните бази на ЕВУИМ.  Нашите студенти получават безплатен достъп до Microsoft Office 365 с възможност за инсталиране на лицензиран офис пакет на няколко устройства за периода им на обучение.

 - Бизнесът непрекъснато казва, че има криза на кадри? Вие как отговаряте? 

 - Към момента, обективно няма сектор на икономиката, който да не изпитва глад за подготвени средни управленски кадри.   Отделен е въпросът за субективната преценка на този обективен дефицит на работодателите. Нашият фокус е ясен - ние подготвяме икономисти, маркетингови специалисти, мениджъри и ръководители в сферата на туризма. Кадрите, които подготвяме и които завършват курса на обучение, знаят как да се справят с предизвикателствата на реалния свят. Те могат успешно да стартират и управляват свой собствен бизнес или да работят като служители по всяка една от предлаганите специалности.   

 - Смятате, че ли кадрите, които „произвежда“ висшето училище, са адекватни на пазара на труда? 

 Определено – да! През последните години много задълбочено наблюдаваме реализацията на нашите випускници, като част от вътрешно изследване на кариерното израстване. Близо 92 % от нашите студенти към момента на дипломирането си реално работят. Над 60% работят още към момента на постъпване във висшето училище. Близо 48% от работещите като наемни служители, намират по-високоплатена работа след завършване на бакалавърска степен в ЕВУИМ.

 - Към кои специалности има най-голям интерес?

- Интересът към предлаганите бакалавърски програми е почти константна величина. Това се дължи на факта, че всяка една специалност е фокусирана върху конкретни, ключови бизнес функции – мениджмънт, финанси и счетоводство, маркетинг и продажби и мениджмънт в туризма.  На ниво магистърски програми най-голям интерес се наблюдава към Международна бизнес администрация и Международни бизнес отношения.

 - В  кои сфери ще се развива тази година ЕВУИМ?  

 - Продължаваме активно да работим и разширяваме възможностите на нашата електронна платформа, като искрено вярвам, че ще успеем да пуснем видео стрийминг на лекционно съдържание, както и да поддържаме видео архив на преминали курсове.  

Подготвяме пакети от избираеми специализации в рамките на бакалавърските програми с продължителност няколко семестъра, които са резултат от тясното сътрудничество между бизнеса и висшето училище.  Студентите ни ще имат възможност да избират да изучават няколко чуждестранни езика, по методики на утвърдени езикови школи.  

Също така сериозен акцент поставяме върху развитието и утвърждаването на стажантски програми с продължителност от няколко месеца в рамките на учебните планове.