Пловдив има възможност да се превърне в карго център не само на региона, но и на цяла България. Географското местоположение е само една от предпоставките за това.  Значителните инвестиции, които се правят през последните години в пътища и железопътна инфраструктура, оформят ринга на транспортната логистиката, който може да бъде завършен с карго терминала на Летище Пловдив.

Изграждането на няколко карго терминала са заложени в инвестиционните намерения на пловдивския консорциум, който иска да придобие обслужването на Летище Пловдив. В обединението „Консорциум Летище Пловдив” участват компании и сдружения, които в последното десетилетие са основен двигател на икономическия растеж на региона.  Партньори в него са Тракия икономическа зона (ТИЗ) и ПИМК. Двете дружества имат богат опит в логистиката и карго превозите, който те искат да вложат в направата на първия летищен карго терминал в региона.

Защо обаче е нужно изграждането на такъв карго център и с какво ще спомогне той за  икономическото развитие на региона?

 „Обърнали сме голямо внимание на това какви са възможностите на летището и региона да привлекат дейности, свързани с превоз и обработка на товари. Работата, която се извършва на един летищен карго терминал е силно специфична и е свързана със сериозни инвестиции. За да се вложат средства в такава дейност, се изисква много добро проучване на пазара за превоз на стоки по въздух. От данните, с които разполагаме се вижда, че тези превози се увеличават всяка година. Смятаме, че те са налични и за Летище Пловдив, но не се използват.

 За да направим инвестиция и то значителна, сме проучили внимателно този пазар. Имаме много добри контакти и сътрудничество с някои от големите оператори в карго превозите по въздух. Един карго терминал може да бъде построен в различна форма и да притежава различни параметри и предназначение. Няма да бъде сериозно, ако ние направим избор без предварително съгласуване със специалисти в конкретната дейност. Мога да кажа, че има значителен интерес към Летище Пловдив за обслужване на карго полети, дори и само от гледна точка на географското му разположение. Поради тази и ред други причини, сме предвидили промяна в генералния план на летището, която създава възможност за изграждане на още два карго терминала, освен предвидения в сегашния план”, обясни управителят на консорциума инж. Владимир Зайков. Той разказа още, че въвеждането на летищни карго полети през Пловдив е важно и от друга гледна точка.   

Край Пловдив вече заработи интермодалният терминал на гара "Тодор Каблешков", който съчетава шосеен и жп транспорт. Изграждайки и терминала на летището, ще се прибави към това и въздушния транспорт.

Така карго рингът ще бъде затворен, а в Пловдив ще може да се обслужват превози по три вида транспорт – шосеен, жп и въздушен. Зайков обръща внимание и на това, че Европейската комисия налага след 2020 година ограничения за превоз на стоки по шосе.

По този начин ще има една завършена интермодалност, съчетаваща три вида транспорт, която ще се окаже ключова за постигане на по-добра конкурентоспособност на региона.

 „Друга пряка полза за бизнеса в региона е възможността за бърз и лесен достъп до европейския и световен пазар. Ползите за хората в региона също ще бъдат осезаеми. Карго терминал с предвидените размери от 10 000 кв.м, притежава оптимален капацитет за обработка на  120 хил. тона товари годишно, а при денонощен режим на работа, ще създаде поне 300 работни места само на терминала”, каза още управителят на обединението.  

Практиката на летищата в ЕС, развиващи карго дейност, е показателна - около тях целенасочено се създават и развиват нови индустриални зони. Значително се подобрява средата за бизнес и това привлича нови инвестиции в сферата на логистиката, както и в производства с експортна насоченост. Или съвсем конкретно - в региона влизат свежи пари и се откриват нови работни места.

Един от основните проблеми на Летище Пловдив при сегашното управление е липсата на достатъчно средства, с които да се самоиздържа.  Карго полетите ще добавят значителна добавена стойност към предмета на дейност на летището, това пък означава привличане на приходи.

„Колкото повече товари и пътници, толкова повече обслужени самолети на летището, а това са повече приходи за него. Тук, за пореден път искам да подчертая – чрез осигуряване на лесен, бърз и евтин достъп на хора, стоки и услуги - до и от региона, летището изпълнява функцията на основен катализатор за икономическо развитие на същия този регион. От друга страна регионалната икономика, възползвайки се от това, което й осигурява летището, помага за неговото по-добро функциониране. Именно затова се казва и „летище за обществено ползване””, продължава инж. Зайков.

Изграждането на карго терминала изисква и значителни инвестиции.  За да заработи пълноценно е необходимо да се рехабилитира сега съществуващата полоса за излитане и кацане (ПИК), както и пътеките за рулиране и перонът, с цел да се повиши тяхната товароносимост - така нареченият PCN.

Задължително е да се изгради нов перон за нуждите на самолетите, превозващи товари, както и склад за гориво-смазочни материали с адекватен капацитет. В програмата на консорциума е заложено тази инвестиционна програма  да се изпълни в рамките на първите пет години от управлението на летището.

Припомняме, че „Консорциум Летище Пловдив” и обединението между „Хайнан груп” и „Пловдив Еърпорт Инвест” са двата кандидата за 35-годишната концесия на пловдивския аеропорт.

В програмата на пловдивското обединение е заложено в пъти над 35 милиона евро инвестиции, разкриване на десетки работни мести, изграждането на няколко карго терминала, ежедневни пътнически полети до цяла Европа.

Една от основните оси в програмата на летището е развитието на пътническите полети. Амбициозният план на консорциума е до 1 година да стартират поне 7 редовни авиолинии, а през втората година те да достигнат поне 20. Това включва най-атрактивните дестинации в Европа. Според разчетите на обединението потенциалът на пловдивския регион е огромен и при добро управление летището ще  предостави бърз и лесен достъп на възможно най-много  хора, желаещи да го посетят.

Повече за намеренията на пловдивския консорциум може да прочетете:

Пускат полети от Летище Пловдив до 20 топ дестинации в цяла Европа

Местни икономически гиганти превръщат Летище Пловдив в едно от най-модерните в Европа