Искаме нова образователна система за България, адекватна за XXII век, която не страда от локализъм. Това обяви министърът на образованието проф. Тодор Танев, представяйки намеренията си за предстояща реформа в системата.

Образованието ще се раздели на 4 степени. Най-ниската е предучилищното и училищното образование, която завършва в 12-и клас. Втората е колежанското, което е тип професионално. Такова имало в Австрия, Великобритания и Германия. То е след средно образование с елементи на висше.

За 2 години обучение в него ще се дава майсторска диплома (четвърта степен на професионална квалификация), а за три - диплома за специалист.

С натрупаните кредити от колежа младежите ще могат да влизат по-лесно в университет и с малко доучване да придобият степента бакалавър. Ако преценят, след това може да станат и магистри.

Министър Тодор Танев и депутати от образователната комисия в парламента планирали да изпробват два колежа от този тип в Северозападния район. Това ще са нови структури, които ще са обвързани с местните професионални и други гимназии. Децата оттам ще имат възможност след 12-и клас да растат нагоре на място, обясни министърът. Ако искат да доучват магистратура, ще трябва да отидат в университетски град у нас или в чужбина.

“Досегашните колежи бяха осакатена версия на университетите и набираха възможности в Националната агенция за оценка и акредитация, за да са специализирано висше учебно заведения. Нямаме предвид такива колежи”, уточни той.

Университетското образование е третата степен. Структурата на висшето образование обаче в момента била много закостеняла. Основно звено са факултетите, но трябвало да бъдат и департаментите.

Четвъртата степен ще са центровете за върхови постижения или клъстърите.

Те ще са структурни единици на няколко висши училища, на частни или държавни изследователски звена като някои от институтите на БАН например. В тях ще се включва и производството.

Промените щели да бъдат направени с “интелигентни намеси, а не с революция”.

В сегашната двустепенна система за средно и висше образование има вакуум на връзки както с производството, така и с науката, аргументира се защо се налагат промени министър Танев. Искаме образователна система без отпадащи ученици, без насилие, без вторична неграмотност, без безработни висшисти, не искаме наука без иновации, обобщи той.

Предвиждаме да създадем агенция за насърчаване на научните изследвания, която да има различни отдели - например бюро за подпомагане на участието на учените в програмата “Хоризонт 2020” в Брюксел, допълни заместник-министърът проф. Костадин Костадинов.

Реформа: кратко висше след колеж Искат 4-степенна образователна система - училище, колеж, вуз, център за върхови постижения.

Екипът на министър Тодор Танев обяви намеренията си за сериозна реформа в образователната система.

TrafficNews.bg