Докога Пловдив може да издържи всяка година да се регистрират хиляди нови коли, а новите паркоместта да се в пъти по-малко? Всяка година Община Пловдив и районните кметовете се хвалят с нови паркинги, но те буквално не могат да смогнат с темпа на новите коли, които идват постоянно в града.

Вече няма зона под тепетата, в която МПС-та да се наблъскани на всяко възможно свободно парче земя, а освен тротоари, все повече и зелени площи се превръщат в импровизирани паркинги.

Планът за действие за подобряване на атмосферния въздух на Община Пловдив 2018 – 2023 година показва и темповете, с които градът се препълва с автомобили.

Регистрирани и декларирани в данъчното в Пловдив за 2020 година са нови 22 285 автомобила, от които2504 лекотоварни автомобила до 3,5 тона.  Плюс още 3005 други МПС-та, от които 1000 мотоциклета.  Това прави над 24 000 автомобила само в рамките на Община Пловдив. 

По данни от Местни данъци и такси за този период дерегистрирани от Пловдив са 17 290 леки автомобила плюс 2000 други МПС-та( в това число 800 мотоциклета), или общо над 18 000 коли. Това обаче със сигурност не са само излезли от употреба  или продадени другаде автомобили. Много собственици на коли от Община Пловдив  ги регистрират в съседни общини, за да плащат по-ниски данъци.   Т.е  немалка част от тези превозни средства не се водят в Пловдив по документи, но те продължават да бъдат по улиците и да паркират на същите места.

Да приемем дори, че 10% от тези коли се регистрират в други общини, но остават под тепетата. Това означава, че съотношението регистрирани – дерегистрирани МПС-та е над 7000 – 8000 броя годишно. С този темп до 5 години ще има нови 40 000 автомобила под тепетата, без дори да се броят хората, идващи в Пловдив без да сменят регистрациите на колите си.

Колко паркоместа се правят?

В края на 2020 година кметът Здравко Димитров се похвали, че са изградени 1200 паркоместа в 6-те района на Пловдив.  Според същия този доклад обаче само новите, а не ремонтирани паркинги, в районите са около 700 плюс 240 места на временния паркинг на ТЕЛК и 130 автомобила на многоетажния паркинг в район „Западен”.  С други думи  броят на новите паркоместа е под 1000.  С това се вижда, че Община Пловдив изостава 7 пъти на година от новорегистрираните коли.  

Какво се предвижда?

Освен проектите на районните кметове, които по обективни и финансови причини, не могат да изграждат повече от 150 – 300 паркоместа годишно, засега от Община Пловдив няма нищо конкретно за нови паркинги.

Кметът Здравко Димитров иска да сложи в 100-милионния заем многоетажния паркинг на ул. „4 януари”. Той обаче ще обере единствено колите, които паркират в Синя зона, а другата половина ще бъде на абонамент.

Вече втора година се говори за т.нар. Зелена зона, която ще въведе платено паркиране по районите на Пловдив. Идеята е в нея да влязат всички квартали под тепетата без Тракия. На юг до бул. „Александър Стамболийски”, на север до бул. „Дунав”, на запад до ул. „Царевец”, на изток до бул. „Източен”.

Досега обаче не се прави нищо по тази идея, а тя вероятно ще ограничи част от хората да паркират по няколко автомобила пред дома си, или такива с регистрации в други общини.  На практика единственото решение е изграждане на многоетажни паркинги, тъй като и терените, които има Община Пловдив са твърде малко.  Засега обаче тази идея е замразена, а проблемите с паркирането се множат всеки ден.  С този темп обаче до 5 години градът ще бъде задръстен от автомобили, а градските власти ще трябва да решават този проблем на пожар.