Целият трафик от бъдещата магистрала Русе-Велико Търново ще трябва да бъде вкаран в един двулентов път, после до Габрово и оттам да влезе в тунел с ширина 7 метра. Това заварих в регионалното министерство и стремежът ми е, ако не построим за целия мандат тунела, поне да оставя готов технически проект за път и съоръжение с нормални размери, способни да поемат трафика. Това заяви в сутрешния блок на БТВ вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов.

Той обясни, че от 2013 г. се изгражда обход на Габрово с намерение трафикът да се вкара в бъдещия тунел, но оттогава никой не си е направил труда да създаде готов технически проект. Проведена е процедура за инженеринг, избрана е фирма, но нито има осигурено финансиране, нито проектът за тунела става за работа. Това е защото целият трафик ще бъде вкаран в тунел, който ще е с по една лента за движение в посока.

"Това, че тепърва ще правим технически проект, няма да забави кой знае колко процедурата, при положение, че няма осигурено финансиране", каза Караджов. Не може да има обещание с точен срок за “Хемус”, каза още министър Караджов.

Той припомни, че фирмите изпълнители имат договори за доставка на материали, на техника и озеленяване. Те са поръчани, но магистрала на е поръчана, каза вицепремиерът. Няма договор за строително-монтажни работа, а само за доставка на чакъл, баластра, желязо и т.н. За 10 участъка са тези договора, като само един от тях е сключен по Закона за обществените поръчки. Всички останали 9 лота са по инхаус процедури, при които дейностите се превъзлагат.

1,3 млрд. лв. от общо 4 млрд. са били преведени ефективно на фирмите в аванс, каза вицепремиерът. Той обясни, че не е негова работа да разследва кои дружества са кухи.

В момента продължава разследването на МВР и прокуратурата за изтеглени от банка 53 млн. лв., дадени за "Хемус", именно от кухи фирми.

Според Гроздан Караджов най-големият проблем при строителството на АМ "Хемус" е, че в 9 участъка започва строителството, без да има нито един проект. За да разплете този казус, министърът на транспорта предлага извънреден закон, по силата на който незаконни участъци трябва да бъдат узаконени. В момента лотове 1,2 и 3 се строят, потвърди Караджов. Един извънреден закон обаче ще узакони начина, по който фирмите изпълнители се отчитат пред АПИ, тъй като в момента те нямат договори за строително-монтажни дейности, каквито на практика извършват, но не могат да отчетат по документи.