Българските учители все още се отнасят по-скептично към приложението на изкуствен интелект в образователния процес. 72% от учителите в България все още не използват технологията, а 25% от учителите използват изкуствен интелект няколко пъти седмично или месечно. Това показва анкета на Сдружение "Образование без раници" сред учители и училищни администратори от цялата страна на тема "Изкуствен интелект и дигитализация в училищата".

Две трети (72%) от учителите не използват редовно инструменти като ChatGPT или Bing Chat в работа си. 41% от учителите никога не са използвали такива инструменти. 31% са опитвали веднъж, но не са започнали да използват редовно. Няколко пъти в месеца или няколко пъти седмично прилагат инструменти с генеративен изкуствен интелект 25% от учителите, в сравнение с 45% от представителите на административните училищни екипи.

На въпроса колко полезен може да е изкуственият интелект (ИИ) в училищното образование дадената средна оценка 3,57 по скала от 1 до 6 сигнализира, че в училищната среда преобладава умерена нагласа към новата технология. Учителите са по-скептично настроени към потенциалните ползи от изкуствения интелект. 21% от тях оценяват ползите от ИИ с най-ниските оценки 1 и 2. В сравнение с 16% от представителите на административните екипи на училищата.

Има вероятност разпространението на изкуствения интелект допълнително да задълбочи цифровото разделение между столицата и регионите, отчитат авторите на изследването. Например само 7% от анкетираните от София са отговорили, че никога не са използвали инструменти като ChatGPT и Bing Chat. В селата, градовете и областните градове този дял е 23-25%. Редовно използват ИИ над 64% от респондентите от София и 42-50% от запитаните в други типове населени места.

Отговаряйки на въпроса “Ако използвате ChatGPT или Bing Chat, то за какви цели?”, най-често отговорът е: “Създаване на задачи, тестове и други образователни ресурси за учениците ми”, както от страна на учителите (63% от тези, които използват ИИ инструменти), така и от училищните администратори (над 47%). 

Представители на административните училищни екипи по-често са избирали като начин за използване на ИИ “Административни дейности, като писане на имейли, отчети и т.н.” 

“Създаване на уроци, урочни планове и др. за моята преподавателска работа” са посочили 27% от учителите и 13% от училищните администратори, използващи ИИ. 

20% от представителите на административни екипи и 6% от учителите са посочили, че използват ChatGPT или Bing Chat за “Всичко посочено”. Данните подсказват също за съществуващ пропуск в професионалното развитие и готовността за изкуствен интелект в образователния сектор.