Обявиха ден на траур в Русия днес заради самолетната катастрофа край Москва, при която загинаха 71 души. Роднините на загиналите ще получат по 1 милион рубли допълнително обезщетение извън застраховката, съобщиха властите.

Спасителната операция на мястото на трагедията е приключила, обяви Министерството на извънредните ситуации. Издирването в района на катастрофата може да продължи една седмица, тъй като отломки от самолета са разпръснати на голяма площ, има много сняг и релефът на местността е тежък.

Експлозията на руския самолет, е станала във въздуха, и то на голяма височина, тъй като парчета с размери метър на метър са разпръснати на километри, коментира Ангел Борисов, авиоексперт по безопасност на полетите.

По думите му това показва снимковият материал от мястото на разпръскване на частите.

„Не е възможно самолетът да падне от такава височина и така да се разпръсне. Обикновено при такъв удар се образува голям кратер на земята, какъвто там там няма. Това означава, че експлозията е станала във въздуха”, заяви Борисов пред БТВ.

За да се взриви един самолет във въздуха, има две възможности – едната е терористичен акт, аналогично както взривиха руския самолет в Синай над Египет. Втората възможност е да гръмне някой от двигателите, каза още експертът.

Той разясни, че при режим на излитане две минути двигателят работи на максимал и след тези 2 минути режимът се намалява на номинал, тоест 80%. Ако тези проценти се надвишат над 2 минути, има възможност двигателят да получи повреди, а над него са 10 тона керосин в крилата, подчерта Ангел Борисов.

Според него в случая поради авария в самия двигател е възможно да е настъпил пожар в двигателя и екипажът да не е успял да го загаси. „Има системи, които при възникване на пожар го гасят автоматично – изпразват се противопожарни бутилки, но все пак имаме случаи, при който пожарът не може да се угаси”, каза авиоекспертът.

Той коментира и информациите, че проверка е установила нарушения при поддръжката на самолета – вместо да заменят маслото на редукторите, да почистват филтрите на въздушните стартери след всеки извършени 375 летателни часа, това се  извършвало на 750.

Борисов посочи, че това е един от елементите, които задължително трябва да се спазват. Маслото неслучайно се сменя на толкова часове, защото именно триенето може впоследствие да доведе до нежелателни последици, отбеляза той.

Ангел Борисов допълни, че според първите коментари, които са се дали от гледна точка на изследването на земни части, не са открити прахови частици от взрив. Все пак той отбеляза, че информацията е първоначална.

Според него дрон или птица не биха могли да предизвикат трагичния инцидент.