
Диригентът Йордан Камджалов е роден на 16 октомври 1980 г. в Търговище. Учи дирижиране в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ при проф. Васил Казанджиев, в Музикалната академия „Ханс Айслер“ в Берлин, в Международна академия за диригенти Allianz – Philharmonia, Лондонски филхармоничен оркестър и др. Специализира при диригенти от световна величина.
През 2005–2008 г. е асистент-диригент на филхармоничния хор и оркестъра на Хумболтовия университет, Берлин, и асистент към катедра „Дирижиране“ на Hochschule für Musik, Берлин. От 2006 г. е артистичен директор и главен диригент на международния ансамбъл Innorelatio, Берлин. През 2011 г. е избран с пълен консенсус за генерален музикален директор и главен диригент на забележителния културен център Хайделберг измежду над 150 кандидати, с мнението, че е „харизматичен музикант с изключителен талант, който би могъл да убеди всички, въвлечени в артистичните и музикални планове“. През сезон 2012/2013 и 2013/2014 г. той е и главен диригент на операта и филхармонията на Хайделберг и на Schloss Festival Хайделберг. Реализираните в неговия мандат концептуални сезони са най-касовите в историята на операта и оркестъра на града. Прекратява предсрочно договора си на генерален музикален директор, поставяйки като приоритет международната си дейност и творчески визии, но през сезон 2014/2015 г. остава в музикалния живот на Хайделберг като първи гост-диригент.
Йордан Камджалов ще гостува в Пловдив с най-новия си проект - "Мистерия и свобода", на 21 и 22 юни от 20.30 часа на сцената на Античния театър. В проекта на Музикална лаборатория за Човека се включват хор и ансамбъл Genesis Orchestra и талантливата певица Софи Маринова.
- Маестро Камджалов, как се роди идеята за този необикновен концерт, с който гостувате в два последователни дни на Античния театър?
- Идеята за подобни звуково-пространствени спектакли зрее още от създаването на Музикалната лаборатория за Човека преди точно 10 години през 2014 г. Да, права сте това е необикновен концерт и той може да бъде направен само с необикновени хора. Идваме над 100 човека екип, в който участват творци от 6-7 държави. За нас е чест и благодат да имаме правилните хора за правилните творчески задачи.
- Как се спряхте на Софи Маринова, която има фантастичен глас, но твори в съвсем друг жанр?
- Софи Маринова беше липсващото звено и съм много благодарен, че тя се появи в нашия творчески тандем, за да го обогати по начин, по който едва ли някой друг би могъл. Не ме интересува в какви жанрове пее. Винаги са ме интересували душата, сърцето и потенциалът на твореца. Аз съм изследовател на човешкия потенциал.
- Кой беше най-трудният момент в подготовката и в работата със Софи?
- Със Софи няма трудни моменти. Тя е свръхотговорен музикант и човек. Рядко се среща толкова уважителен и съвестен изпълнител – от първата до последната минута на всичките ни репетиции и концерти. Единственото трудно нещо беше съчетаването на изключително натоварените ни графици.
- Какво се крие зад заглавието "Мистерия и свобода"?
- В това заглавие е вложено всичко, което някога ме е интересувало в изкуството – пределна височина, пределна дълбочина, свръхколегиално общуване между хората, свободен дух, дързост за импровизация, професионализъм, отдаденост, докосване на човешката душа, път към катарзис.
- Казвате, че след спектакъла ще се късат дипломи, защо?
- Те започнаха да се късат още преди спектакъла (смее се)… Никоя диплома не може да догони таланта, и никоя диплома не може да обезпечи гениалността, и никоя диплома не може да гарантира любовта, мистерията и свободата между хората. А всичко това мечтаех да бъде постигнато. И то беше достигнато. И всичко това идваме да споделим и с хилядите хора в Античния театър.
- Как се прави изкуство извън клишето и какви рискове крие?
- От векове и хилядолетия всички големи артисти са правили точно това и ако не бяха правили точно това, нямаше и да останат в историята. Няма никакви рискове освен някои от тези с „дипломите“ да ти обясняват глупости, но това е част от играта, в която смелите хора, искат или не искат, са обречени да участват.
- Вече имахте среща с публиката, как реагира тя на спектакъла?
- Многохилядната публика навсякъде досега реагираше точно по начина, заради който изобщо с цялата си отговорност сме тръгнали към хората – трогване, сълзи, прегръдки, танц, вдъхновение, възторг, усмивки, благодарност.
- Какво ще бъде бъдещето му - ще продължите ли да пътувате?
- Веднага се появиха покани и за много други градове в България, както й за европейски страни и Америка. Не обещаваме, че ще можем да поемем тези ангажименти. Нека всички се възползват от възможността да потънат в мистерията и свободата през призмата на музиката сега - до края на този месец.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти

Пожар край пловдивско село, пушеците се виждат на километри

Тодор Неделев се завръща в Ботев Пловдив


Тежка катастрофа на пътя Пловдив-Карлово




