Пловдивският апелативен съд потвърди 3-годишната условна присъда, с 5-годишен изпитателен срок, на турския шофьор Мехмет Калисал. Той е признат за виновен от Окръжен съд – Стара Загора за това, че по непредпазливост е причинил смъртта на двама пловдивски музиканти при катастрофа в прохода „Хаинбоаз“.         

Инцидентът стана на 29 юни 2018 година. Загиналият Николай Николов от пловдивската група NI.co минал през град Раковски да вземе колегата си Павел Дюлгерски от група „Каталог” и заедно да заминат за град Русе, където имали концертно участие. Ники не се чувствал добре и помолил колегата си да шофира автомобила му „Шевролет Епика“. Времето било дъждовно. Когато навлезли в прохода „Хаинбоаз“ се движели се скорост 77 км./ч., при мокра пътна настилка, ограничена видимост и поредица от опасни завои. Максимално разрешената скорост за движение в участъка била 40 км./ч., сигнализирана с пътен знак.

На 18 май тази година Калисал получи условна присъда от Окръжен съд – Стара Загора, като магистратите наложиха на турския гражданин наказание от 3 години лишаване от свобода, отложено във времето с 5 години изпитателен срок. Присъдата беше обжалвана от близките на двамата загинали при катастрофа. Те искат ефективно наказание за шофьора на тежкотоварния автомобил.

Осъдиха условно тираджия за катастрофа, причинила смъртта на двама пловдивски музиканти

 

На един от завоите Павел загубил контрол над управляваната от него лека кола. Плъзгайки се по платното, лекият автомобил се насочил към лентата за насрещното движение. Навлизайки също в завоя и възприемайки създадената от другия участник в движението ситуация,  шофьорът на идващия в насрещната лента автовоз „Рено Премиум“ намалил скоростта от около 65 км./ч. Аварийно спиране започнал, едва когато в следващия момент лекият автомобил пресякъл осевата линия и навлязъл в насрещната лента, т.е. в тази на товарния автомобил.

Между двете превозни средства настъпил удар, който бил изцяло в лентата за движение на автовоза. Шевролетът се завъртял и се върнал назад. Водачът на товарния автомобил слязъл и се опитал да помогне на затиснатите в леката кола момчета. Тъй като не говорел български език, помолил непознат да звънне на 112 за помощ. Пристигналият екип на Спешна помощ констатирал смъртта на пътника Николай Николов, а водачът Павел Дюлгерски бил откаран в болница в критично състояние. Въпреки оказаната медицинска помощ, починал на 30 септември същата година.

В Апелативния съд делото е образувано по жалби на родителите на пострадалите. Разгледа се задочно спрямо подсъдимия след отказа на правосъдните власти на Република Турция да организират призоваването му.

Турция отказа да ни предаде тираджията от катастрофата с пловдивските музиканти, гледат делото задочноПри инцидента загинаха Николай Николов от група NI.co и Павел Дюлгерски от група „Каталог”

Подсъдимият е присъствал по време на разглеждане на делото от Окръжен съд - Стара Загора,  като е бил с мярка за неотклонение „задържане под стража“. След произнасяне на присъдата от първоинстанционния съд тази мярка е отменена.

Пловдивският апелативен съд споделя отчетените от Окръжен съд - Стара Загора смекчаващи вината обстоятелства – добрите характеристични данни на подсъдимия, трудовата заетост, че е създал семейство, за което се грижи, критичното му отношение към произшествието и изразеното искрено съжаление за случилото се.

Апелативният съд приема за смекчаващо обстоятелство и поведението на турския шофьор след ПТП-то.  Той веднага е слязъл от камиона, за да помогне на пострадалите, помолил е непознато лице да се обади на телефон 112, тъй като не владее български език.

Друго смекчаващо обстоятелство е съпричиняването на катастрофата от страна на водача на лекия автомобил, който го е управлявал с превишена скорост от 77 км./ч. при разрешена 40 км./ч., по мокра настилка при множество завои в прохода „Хаинбоаз“.

Апелативен съд – Пловдив е отчел като смекчаващо отговорността обстоятелство и изминалия дълъг период от време - близо шест години от деянието.

Правилно първоинстанционният съд е оценил като отегчаващо обстоятелство факта, че подсъдимият е управлявал товарния автомобил със скорост, надхвърляща  разрешената.

Апелативният съд приема, че смекчаващите обстоятелства надделяват над отегчаващите обстоятелства, което се отразява и на по-ниската степен на обществена опасност на деянието и дееца. В тази връзка е намерил за справедливо определеното от първоинстанционния съд наказание "лишаване от свобода" в размер на  4 години и 6 месеца, което с оглед проведената процедура по съкратено съдебно следствие, е намалено с една трета, като наказанието, което подсъдимият трябва да изтърпи е 3 години лишаване от свобода.

Споделено е и решението на окръжния съд за условно осъждане, за което при първоинстанционното разглеждане на делото е пледирал и наблюдаващият прокурор. Апелативният  съд е обърнал внимание, че личността на подсъдимия не разкрива обществена опасност, която да обоснове вероятност от повторение на престъплението. Посочил е също, че се касае за непредпазливо престъпление, т.е. за престъпление, общественоопасните последици от което не са били предвиждани и съответно – желани. Приел е, че случаят отговаря на това изискване предвид превеса на смекчаващите обстоятелства. Заради наличието и на отегчаващите обстоятелства, правилно е определен максималният изпитателен срок от пет години.   

Решението не е окончателно. Подлежи на обжалване и протест пред Върховния касационен съд.

Адвокатът на част от пострадалите Пламен Бонев коментира пред TrafficNews, че задължително ще обжалват пред ВКС и ще се борят до последно за ефективна присъда.

Почти 5г. след смъртта на Ники от NI.co: Арестуваха тираджията в който се вряза колата ковчег