Десетки катастрофи, рекордна смъртност, дрогирани шофьори,  рецидивисти, които карат без книжки. Така изглежда пътната обстановка , според новините. Преди броени дни от Института по пътна безопасност предупредиха, че жертвите и ранените в България лавинообразно се увеличават. През първите 7 месеца имаме по 2 загинали на ден и 29 ранени. Настояват не само за обучение, но и за  разработване на извънредна процедура по установяване и наказване на системните нарушители на ЗДвП.  Какво показват цифрите, къде е Пловдивска област  и какво прави ОД МВР- Пловдив, за да намали броя на катастрофите и жертвите? Това са част от въпросите , които TrafficNews отправи към началникът на „Пътна полиция” гл. инспектор Йордан Милушев.

 - Според последните проучвания Пътна полиция спира все повече водачи , които шофират под влияние на наркотици. С какви проблеми се сблъскват проверяващите?

 - Статистиката за период от 1 година назад показва следното: имаме образувани 377 случая на управление на МПС под влияние на наркотични вещества или средно на месец това прави по 31 водачи, или всеки ден имаме хванат по един водач с положителна проба. От началото на годината имаме 212  случая, или по 30 души на месец. Сравнително се запазва броят на установените случаи. Поне за пловдивската дирекция, статистиката показва , че няма нарастване на този вид престъпления, а има устойчивост. Алкохолът продължава да е по-често установяваното нарушение. От началото на годината имаме установени 615 случаи на шофиране след употреба на алкохол, като 283 от тях са с концентрация над 1,2 промила и за тях за образувани 222 бързи производства и 61 досъдебни. А 332 случая са на шофьори с концентрация до 1,2, за което се налага само административна санкция.

Или заловените с алкохол в пловдивска област  са 2,9 пъти повече от тези с наркотици.  При  самия пътен контрол,  полицаите не срещат някакви съществени затруднения. Дирекцията е обезпечена с уреди Драг текст 5 000, като в областта има общо 10 апарата.  Полевите тестове Драг тест 3 000 вече не се използват.  Доставките на консумативи са редовни и няма проблем. Ако водачът желае да даде кръвна проба, той се съпровожда от полицай до болницата.

 - Случаят пред КАТ – Пловдив , където дрогиран шофьор, се опита да прегази полицай, изолиран ли е или това се превръща в ежедневие?

 - Да работиш с човек, който е под въздействие на наркотици винаги е предизвикателство. Някои се държат весело, други са затворени в себе си, трети са депресирани, четвърти отказват комуникация, пети са агресивни. Но случаите като този в КАТ са много редки. Полицаите успяват да намерят подход , така че проверката да премине без да се използва физическа сила и помощни средства. За последната година не помня някои да е оказал съпротива при проверка.

- Има ли случаи, в които полицаи предпочитат да си затворят очите за нарушение, за да не влязат в конфликт и да бъдат заснети и качени в социалните мрежи?

 - Имаше такъв период преди години, колегите се притесняваха. Но когато работят, спазвайки закона, това не е проблем за тях. Опитваме се да ги обучаваме , поведението им да е такова, че да бъдат решителни, да бъдат смели, когато изпълняват задълженията си и да не се притесняват от това , че някой ги снима. Напротив- понякога един видеоклип може да помогне за преценката ни. Надявам се , че безвъзвратно са отминали времената, когато полицаите обръщат глава, за да не пропуснат нарушител от страх да не бъде заснет. Мисля, че от ден на ден, полицаите са все по-уверени в себе си.

 - На фона големия брой заловени шофьори с положителни наркотестове, има десетки случаи на водачи, чиято кръвна проба се оказва чиста. Но през целия период, в който тече досъдебното производство , те не могат да шофират. Не говорим за прецеденти , а за много случаи, а целият процес отнема често година. Има ли предложения в тази посока как подобни казуси да бъдат избегнати?

 - Проблем е дългият период от вземане на пробата до изготвяне на химико-токсикологична експертиза.  Във всички случаи на употреба на наркотици се образува досъдебно производство.  Задължителен елемент е , ако водачът е дал кръв, изготвянето на химико-токсикологична експертиза. Регламентирани са местата, където може да бъде направена такава експертиза. И те в България са само няколко. Пробите на цяла България отиват там и това е причината за голямото забавяне. Без резултатите от експертизата досъдебното производство не може да бъде приключено и водачът остава без свидетелство за правоуправление.

В Областна дирекция - Пловдив е помислено и преди няколко месеца кандидатствахме с проект пред Фонда за безопасност на движение по пътищата. Той е за финансиране на газхроматограф за изследване на кръвни проби. Проектът е одобрен, парите са отпуснати и до няколко месеца ще бъде закупен. Предполагам , че в началото на 2023 година той ще бъде поставен в БНТЛ и ще работи.  Така значително ще съкратим срока на досъдебните производства. Това , впрочем се случи с пробите за алкохол. От март тази година всички проби се изследват в научно – техническата лаборатория към дирекцията и срокът от вземане на пробата до експертизата е между 3 и 5 дни. Надявам се от догодина и въпросът със забавянето на пробите за наркотици да бъде решен кардинално.

  - От Института по пътна безопасност предупредиха, че жертвите и ранените лавинообразно се увеличават. Къде е Пловдив в тази черна статистика?

От началото на годината до 4 август имаме регистрирани 1 302 ПТП общо. Миналата година са същия период катастрофите са с 23 повече. От тях тежките ПТП със загинали са 418. Загинали са 31 души и са ранени 537 души. В сравнение със същия период на 2021 г. броят на тежките катастрофи е с 19 повече, загиналите са 9 повече, а ранените са с 46 повече. Т. е Пловдивска област не прави изключение от националната тенденция. Имаме завишен пътен травматизъм от началото на годината. Направихме сравнение с 5 и 10-годишен период . Оказа се, че въпреки ръста в сравнение с миналата година, те са под средните за периодите.

 - На какво се дължи това, според вас?

 - Считам, че ограниченията при придвижването по време на пандемията се отразиха и на пътния травматизъм. Миналата година приключихме с 34 убити, през 2020- също бяха в този порядък. А след като отпаднаха ограниченията, смъртността се върна в стария порядък.  Така че,  сравненията с миналата и по-миналата година не са коректни, тъй като имаме коренно различни фактори на въздействие. Разбира се, това изобщо не ни дава право да омаловажаваме броя на убитите.

Има и нещо друго. По абсолютни стойности пловдивска област е с най- много жертви от катастрофи от началото на годината. Но това не означава, че живеем в областта с най- лош трафик. Защото относително, според броя на населението на областта, всъщност Пловдив е на 12-то място  по коефициент на жертви от катастрофи. Да не забравяме и , че на територията на областта минават две магистрали,  които са с най-тежкия трафик в страната.

Пътната инфраструктура също е много важна. При същите мерки за контрол, преди да бъде пуснат пътя Пловдив – Асеновград  , имаше 8 пъти повече убити. В момента толкова опасен е пътя Пловдив – Карлово . Там имаме най- голям брой загинали и целият ресурс е насочен натам. Особено през почивните дни, когато трафикът се засилва. Имаме няколко тежки произшествия, при които водачите са самокатастрофирали. 

 - Как могат да бъдат намалени жертвите, ранените?

- По този въпрос работим отдавна. Имаме изготвени списъци, които са изпратени до всяко районно. Те обхващат няколко категории водачи- такива, които са залавяни да употребяват алкохол и наркотици, неправоспособни , водачи, чиито контролни талони са отнети и не са си върнали книжката и един списъка на водачи , лишени с присъди. При всяко спиране на пътя, водачът се проверява в тези списъци и ако фигурира се предприемат необходимите действия.

С редовните нарушители трябва да се работи системно. Трябва да има програми, насочени към различните групи в обществото.

- Все повече хора настояват за по-строги мерки и промени в законодателството. Това ли е пътят?

- Да, необходими са законодателни промени. Има готови предложения за изменения в различни документи, свързани с пътната безопасност. В Закона за МВР – също. Но чакат парламент, за да бъдат приети. Някои от глобите не са променяни с десетилетия и не отговарят на доходите.  Отказът да се дава проба за алкохол и наркотици трябва да се криминализира.  През 2021  имаме 44 отказа – 21  за алкохол 23 за наркотици.  Тази година досега са 31- 15 отказа за алкохол и 16 за наркотици.