Български държавни железници (БДЖ) излязоха с официална позиция за поредният инцидент с дете, пострадало от волтова дъга при опита да си направи т.нар. "екстремно селфи". 14-годишният Даниел е с изгаряния над 60%, в изкуствена кома е и лекари във Варна се борят за живота му.
"За последните две години шест деца са станали жертва на волтова дъга, докато са играли върху вагони и локомотиви в опит да си направя селфи", информират от БДЖ и дават повече информация за инцидента.
"При последния случай във Варна от събота, 22 април, група деца на около 14 години издебват кога охраната на депото тръгва на обход из депото и едно от тях започва да се катери върху локомотив, който му е харесал за снимка. Цялото депо е маркирано със знаци за опасност и предупреждения за риска от волтова дъга. По норматив контактната мрежа се намира на височина между 5,8 м. и 6 м. Момчето се качва върху локомотива и е протегнало ръка с телефона си, за да си направи снимка. Удрят го 25 хиляди волта напрежение и се чува силен гръм", пишат от компанията.
"Преподавател по техника на високите напрежения от Техническия университет в София коментира, че в момента на токовия удар се развива температура от над 6 хиляди градуса, а въздухът става на плазма. Разстояние от 2 м. и по-късо до контактната мрежа е директен риск за живота, като кой е моментът в който ще се появи волтовата дъга, зависи от влажността на въздуха и от жеста на посягане към мрежата", пише в позицията на БДЖ.
Експертът също така пояснява, че Даниел е извадил огромен късмет. Получила се е ударна вълна, която го е изхвърлила от локомотива. Налице са били и други две възможности, които са щели да са фатални. Едната от тях е дъгата да „прикове“ детето върху металната повърхност на локомотива и момчето да стане на въглен на мига, а другата - да се скъса контактната мрежа и проводникът с протичащия по него ток да падне върху детето и отново да го изпепели.
При инцидента във Варна момчето е останало живо. "Другият късмет на детето е, че е възникнал само един заряд и веднага след това автоматичната защита на електропровода се е включила и това е предотвратило още един унищожителен удар", пише в позицията на БДЖ.
"По време на инцидента младежът е с трима или четирима приятели – по свидетелство на постовия стрелочник. В мига, когато момчето пада, неговите „приятели“ се разбягват и дори не проверяват какво е станало с техния другар. По данни на работещите в депото, няколко пъти месечно деца се промъкват и опитват да се катерят по машините, за да си правят селфи. За тях следят както работещите в депото, така и служителите на съседния автосервиз, които започват да крещят ако видят деца да навлизат в територията на депото, за да ги чуят и охранителите", обясняват от железопътната компания.
Ученици вече са заснели обучителен филм за гигантския риск от модата да се снима под жиците с 25 хиляди волта напрежение. Той е създаден по програмата „Опасни игри“ – национална кампания, подкрепена от БДЖ, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), МВР, Столична община и Държавна агенция за закрила на детето, като ръководител на проекта. От БДЖ обясняват, че са били изработени информационни брошури, съвместно с БДЖ и НКЖИ, одобрени по този проект и разпространени още от септември, 2016 г. по гари и училища. От БДЖ е изготвен информационен електронен продукт за Правилата за безопасно поведение в районите на железопътния транспорт.
Поредният инцидент обаче сочи, че мерките не са достатъчни и учениците продължават с рисоквата мода.
"Националната кампания е създадена с идеята, че деца ще обучават други деца. В тази връзка, за пълната липса на приятелско отношение говори фактът, че момчетата, придружавали пострадалия от волтовата дъга, дори не са опитали да разберат дали той е жив, а са хукнали накъдето им видят очите. Ако медиите успеят да открият кои са другите деца, поощрили смъртоносната игра, БДЖ ще приобщи и тези млади хора към своята кампания и ще даде на тях и семействата им изчерпателна информация за гигантския риск, който крият забавите на ръба на живот", обясняват от железопътната компания.
Още от категорията
Дезинформационна кампания внушава, че учебник по български рекламира еднополовите бракове