През пролетта на 2020 година нов проект за жп връзка между летище Пловдив и града под тепетата даде надежда за решаване на един от проблемите на аеропорта, а именно липса на транспортна комуникация. 

На онзи етап за проекта стана ясна от инвестиционно намерение на НКЖИ, входирано към РИОСВ за оценяване на въздействие върху околната среда. Заданието е наименувано "Изграждане на железопътна връзка между жп гара Крумово и летище Пловдив“, а към него бяха разгледани и три варианта за осъществяване на връзката.

Преди дни в Областна управа се проведе среща, на която бе разисквано бъдещето на летището и бе проблематизиран конкретно въпросът с транспортната му свързаност с Пловдив и Асеновград. Предложенията бяха за автобусна линия и сключване на договор с таксиметрова компания, а идеята за жп връзка беше припомнена по-скоро като стар и нереализиран проект

В действителност обаче този проект продължава да бъде на текущ етап по разглеждане на документацията в РИОСВ. Причината е, че според становище на РИОСВ няма нужда от ОВОС /Оценка за въздействие на околната среда/, но от НКЖИ са настояли да се проведе такава.

В писмо от РИОСВ към железопътното дружество от април 2021 година, екоинспекцията е дала указания да бъде внесено заданието за обхват и съдържание на Доклада по ОВОС в рамките на 12 месеца, които все още не са изтекли. Ако НКЖИ не извърши нужното, процедурата ще бъде прекратена, но от дружеството все още имат срок за действие

Междувременно обаче проектът не бе включен в обществената поръчка за "Модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в железопътни участъци Пловдив-Крумово и Пловдив–Скутаре, включително в гарите Пловдив разпределителна, Крумово, Скутаре и разделен пост Тракия" на стойност 132 520 700 лв. без ДДС, чийто изпълнител е Обединение „Геострой Лантания“. Тази поръчка бе възложена като част от проекта "Развитие на железопътен възел Пловдив", в който е включен и пробивът под гарата в Пловдив

Припомняме, че в инвестиционното си намерение от НКЖИ представиха три варианта за създаване на жп връзка до летище Пловдив. Първият предлага изцяло ново трасе, започващо от изходната гьрловини на гара Крумово, вторият частично ново трасе от Разделен пост (РП) - Родопи, като от гара Крумово до РП влаковете ще се движат по съществуващата линия Крумово -Асеновград и третият предлага създаване на успоредно трасе с начало от новата стрелка в гара Крумово.

Самият възложител е подчертал, че като най-целесъобразен и желателен вариант за създаване на жп трасе се разглежда втори -  от разделен пост (РП) – Родопи, намиращ се на км 1+080 до терминала на аеропорта. Именно той е посочен като възможен и от РИОСВ. 

Вторият и предпочитан вариант гласи следното: В гара Крумово композициите ще се приемат само на първите два приемно-отправни коловози пред приемното задание. ЖП гара летище Пловдив ще бъде ситуирана перпендикулярно на пистата за излитане и кацане. Скоростта на движение на влаковете ще бъде 80 км/ч, изключение ще правят кривите до гари Крумово и летище Пловдив. Дължината на новото трасе от РП Родопи до Летище Пловдив трябва да бъде 2,65 км.

Инвестиционното предложение за изграждане на железопътна връзка между гара Крумово и летище Пловдив всъщност се роди във проекта за развитие на жп възел Пловдив, като тази пътна връзка беше включена по време на една от концесионните процедури на аеропорта, при която спечели консорциум между китайския конгломерат "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест". По-късно обаче след мистериозната смърт на двигателя на "Хайнан", конгломератът не подписа договора по концесионната сделка с Министерство на транспорта.

Последваха няколко процедури, на които не се явиха кандидати. На срещата в Областна управа тази седмица, шефът на летището Лъчезар Миленчев подчерта, че новата процедура са концесия е обвързана с вливането на дружеството на Летище София в Летище Пловдив. Той не се обвърза с конкретни срокове, но подчерта че това ще отнеме поне половин година и уточни, че ще бъдат заложени нови облекчени критерии за евентуалния концесионер, тъй като по думите му именно тежките условия до момента са станали причина концесиите да боксуват. 

По 6000 човека месечно ще летят от и до летище Пловдив, наливат 30 млн. лева за инфраструктураАвтобуси, таксита и жп линия – трите опции за извозване на пътникопотока

Към настоящия момент не съществува комбиниран транспорт, който да обслужва нуждите на пътническите и товарни превози между железопътната инфраструктура и летище Пловдив. Според идеолозите на идеята изграждането на железопътната връзка ще осигури бърз трансфер за пътниците.

"Осигуряването на железопътната връзка на гара Крумово с летище Пловдив, заедно с проект „Развитие на железопътен възел Пловдив“ и плановете за концесия и развитие па летище Пловдив, ще осигурят развитие на транспортната свързаност в рамките на град Пловдив, чрез развитие на съвременен, сигурен и ефективен железопътен транспорт в ареала на града", са част от мотивите за всички процедури за развитието на района. 

Предварителното проучване на района е извършено, за да се избере възможно най-късо трасе, най-удобен достъп до терминала, както и с цел изграждането да бъде максимално икономически целесъобразно. 

Ако се стигне до изграждането на жп връзката, то тя трябва да се осъществи с европейско финансиране, като средствата ще бъдат отпуснати по Механизма за свързване на Европа (MCE) и по Програма на Европейския съюз в следващия програмен период.

Турция проявява интерес към летище Пловдив за карго терминалВ момента текат процедури за установяване на собствеността на части от аеропорта