Защо България е толкова бедна, а останалите бивши социалистически страни достигат стандарта на Запада? Според анализ на „24 часа” отговорът е доста прост. Достатъчно е да проверим какво точно направиха държави като Полша, Чехия, Румъния и най-вече съизмеримите с нас Унгария и Словакия. До голяма степен всички тези случаи се свеждат до бума в развитието на автомобилната индустрия.

Нивото на заплащане е най-ниското от всички държави в ЕС. Срамно е, но вече то е по-ниско дори от това в Китай. Този факт е предимство. Същото се отнася и за нивото на данъчно облагане, което отново е най-ниско в ЕС.

Автомобилната индустрия вече допринася за над 4% от брутния вътрешен продукт на България, като в нея днес са заети около 1% от работещите у нас, или малко над 33 000 души.

Това е успех, но да си представим какво би станало, ако вместо 4% от БВП днес автомобилостроенето би било 12%, колкото е в Унгария например.

На практика това означава, че днес у нас щеше да има 2 или дори 3 завода за сглобяване на автомобили, а заетите в тази индустрия щяха да са над 100 000 души, получаващи поне 2,5 пъти по-големи заплати от средната в България в момента.

Паралелно с това пенсиите щяха да са поне два пъти по-големи, а цели региони като Русе, Видин, Стара Загора, Благоевград и други щяха да процъфтяват, възстановявайки бързо своята публична инфраструктура. Звучи като популизъм, но не е, тъй като вече се случило в Унгария, а в момента същият процес тече в Румъния и Сърбия.

Автомобилната индустрия е наистина различна - у нас например много се говори за енергетика, но колко работни места създава тя? Разбира се, без енергетика не може, но този отрасъл няма способността да създава голяма добавена стойност за обществото.

Всъщност доказателство за всичко това са многобройните стачки на миньорите у нас, чийто поминък често зависи от подписването на неизгодни за държавата договори.

От друга страна, производството на един автомобил изисква мобилизирането на сериозен инженерен ресурс, металообработка на традиционни стоманени, алуминиеви и дори магнезиеви сплави, кожарска индустрия, производство на пластмасови, а в последно време дори и карбонови елементи, отскоро производство на литиево-йонни батерии, софтуерни решения за съвременна свързаност, безопасност и много, много други.

Всъщност най-точно е да се каже, че ако едно общество е способно да произвежда автомобили, на практика то може да произвежда всичко друго. Включително самолети, космически апарати, че дори и ракети и оръжия.

Вероятно така може да се обясни силата на Германия, Япония или Южна Корея. Общото между тези три държави е фактът, че автомобилостроенето е национален приоритет, развиван с години.  Към тази група трябва да добавите Словакия, но не и България.