Общинският съвет в Пловдив ще реши дали да вдигне с 15% за 2023 година допустимите разходи на автобусните превозвачи по 29-те линии. Предложението е от кмета Костадин Димитров, като мотивът е, че сегашните  механизми в договора не могат да покрият разходите на превозвачите за услугата.

Изтъкнатите проблеми са свързани с цените  на горивата, липсата на шофьори и нарушените вериги за доставка на резервни части. От друга страна превозвачите са поели ангажимент да подновят подвижения състав с по-големи и по-модерни автобуси.

 Поради това кметът предлага да се вдигат с 15% пределните разходи на фирмите по трите договора за обществен превоз.  Това ще им позволи да ползват по-голяма държавна субсидия, която се изплаща за нерентабилни линии.

По справката, дадена от превозвачите към днешна дата техният разход на 1 км пробег е 3,83 лева. В това число 0,78 лв. гориво, 1,30 лв. заплати, 0,81 лева амортизация и други.  Според трите договора обаче всяка линия има пределни допустими разходи, които варират между 2,32 лв./км и 2,69 лв/.км.

Това значи, че независимо колко разходи доказват превозвачите, те няма да им се признават над това число. В същото време от държавата субсидия се взима единствено, ако линиите са нерентабилни.

Така ако общинарите одобрят да се вдигат с 15% допустимите разходи, автобусните компании ще могат да вземат по-голяма държавна субсидия за 2023 година. Освен с тези 15%, превозвачите ще могат да индексират цените и спрямо индекса на годишната инфлация, който към днешна дата е 6,3%.

Най-старият действащ договор от 2016 година е за 2,32 лева/км, а след индексацията сумата ще стане 2,67 лв./км. От 2018 година има две цени – за малки и големи автобуси, съответно 2,46 лв./км и 2,69 лв./км, с 15% отгоре сумите ще станат 2,82 лева и 3,10 лева.  Най-новия договор от 2021 година пределните разходни са за 2,51 лева на километър, а с промяната сумата ще  стане 2,89 лева на километър.

За  2022 година превозвачите си разделиха 22,3 млн. лева от държавни субсидии и общински компенсации. Само държавата е платила 12 млн. лева на 5-те пловдивски фирми, които обслужват линиите.   

Парадокс! Пловдивските превозвачи са прибрали 22 млн. лева, а броят на автобусите намаляваАбсолютен рекорд по субсидии и компенсации са получили 5-те фирми от градския транспорт за 2022-а