Електронното таксуване в автобусите и по спирките на градския транспорт на Пловдив официално ще бъде изключено още днес, обяви на брифинг зам.-кметът Тодор Чонов. Билети и карти ще могат да се закупуват само от кондукторите, както и от пунктовете за продажба на пътни документи в районните кметства и определените гишета от Община Пловдив.
Причината е, че испанската фирма „Индра” не е подала документи към НАП и Националния институт по метрология за сертифициране като сервизна фирма и тя не може да издава документи по наредба Н-18. Поради това Община Пловдив ще издава пътните документи през свои касови апарати, които да отчитат продажбите.
Чонов направи ретроспекция от встъпването си в длъжност до днес в отношения с испанската фирма. Той коментира и експеримента, при който от Община Пловдив се опитаха да пуснат системата в целостта й, но тя се срина съвсем скоро.
Община Пловдив вече е прибрала близо 500 000 лева от гаранцията на фирмата, като е пуснала и дело в Окръжен съд с претенции за 1,5 млн. лева, като юристите подготвят и по-голям иск.
По думите на Чонов ОКТ има целия ресурс и капацитет да поддържа остатъците от системата на „Индра”, които ще функционират – това са ел таблата по спирките. Тепърва от Община Пловдив ще правят техническо задание и пазарно проучване за т.нар. надграждане на системата, което на практика обаче излиза, че ще изграждане отначало. До момента в контакт с градските власти в са влезли три фирми, които са предложили своя системата за таксуване в публичния транспорт. Тепърва обаче ще се оформят документи и технически параметри, по които да бъде пусната новата обществена поръчка. На въпрос защо сега се прави всичко, а не миналата година, когато стана ясно, че всичко с „Индра” ще приключи, Тодор Чонов отговори така:
„ Ако бяхме го направили преди 6 месеца, сега „Индра” щеше да съди нас, а не ние тях”.
Никой не може да се ангажира и със срокове кога ел билетната система ще заработи. Въпросните три фирми, които са влезли в контакт с Община Пловдив, ще оборудват по един автобус в Пловдив, за да се види тяхната система. Самите монетници и апаратите по спирките ще останат. Въпрос на време е обаче да те бъдат премахнати, защото не са функционални. Това, което ще настоява Община Пловдив е въвеждане на съвременни методи за таксуване – банкови карти, с есемес и в краен случай при шофьора на автобуса. Друго, което Община Пловдив иска да въведе е слагането на датчици на автобусите, които реално да измерват пътникопотока, а не да се брои на „око”. Видеонаблюдението в подвижния състав също се обсъжда като въвеждане.
От нова година Община Пловдив заплаща и допълнителни разходи по системата на „Индра”, тъй като поема таксите на 1000 сим карти, които са в автобусите. Всички отношения с фирмата също са изчистени – дадени са кодвете за софтуера на Община Пловдив, като испанците нямат претенции за плащането на лиценз за него. Намесите по проекта ще бъдат възможни след 1 март, когато изтича и 5-годишния срок за устойчивост.
Припомняме, че през април 2016 година Община Пловдив прие системата на „Индра” като работеща и подписа всички приемо-предавателни протоколи, с което да изплати на фирмата сумата от над 20 млн. лева През миналата година започна разследване на прокуратурата за транспортния проект, като и до този момент от обвинението не са съобщили резултат от него.
Още от категорията
Виж всички
Пловдивчани недоволни от неасфалтиран участък след авария, от ВиК уверяват за скорошно възстановяване
Репатрираха излезли от употреба автомобили в „Северен"