Декларацията на общинските съветници срещу инсталацията за рециклиране на излязло от употреба автомобилни гуми в Пловдив е лудост. Така по време на пресконференция възложителят на проекта Стефан Терзиев определи документите, внесен от групите на ГЕРБ и ПП-ДБ за разглеждане в местния парламент. 

Както медията ни писа, „Еко Енерджи“ внесе проект за изграждане на подобна инсталация в рамките на Южната промишлена зона на Пловдив, а опасения от замърсяване задействаха обществено недоволство. Последва противопоставяне от страна на граждански сдружения и дори представители на местната власт.

Съветниците от ГЕРБ с декларация срещу инсталацията за гуми, инвеститорът иска да бъде изслушан на сесиятаУправителят на "Еко Енерджи" критикува съветниците, че грубо погазват закона и Европейските директиви

Стефан Терзиев обаче изтъкна, че съветниците са прочели обемния доклад за инсталацията на „Еко Енерджи 50“ ЕООД „отгоре-отгоре“ и по този начин са създали негативни настроения сред обществото. Допълни, че в декларацията им лиспва експертност и не отговаря на европейското и българското законодателство. Той заяви говоност да присъства на срещата и ако му се даде дума, да обясни инвестиционното си намерение на сесията в Общински съвет. Терзиев апелира да се сформира експертна екологична комисия, която да разгледа доклада, вместо темата да се коментира от институции, преди да се обърне задълбочено внимание. 

Възложителят многократно обърна внимание, че инсталацията рециклира излезлите от употреба автомобилни гуми, а не ги гори, както се тиражира в публичното пространство. „Това е последно поколение иновативна технология, разработена по немски патент, за получаване на екологично чисти продукти – пиролизно масло, карбол блек и газ. Най-много се тиражира, че в Пловдив ще се прави завод за горене на гуми. Няма да има нито завод, нито инсталация за горене. Местното управление в Пловдив се чуди как да се справи с изхвърлените гуми. Градът има остра нужда от такава инсталация“, зави Терзиев и уточни, че инсталацията като неговата е единственият съвременен метод, с който може да реши проблемът със замърсяването от изхвърлени автомобилни гуми.

Еко Енерджи: Методът, по който ще се рециклират гумите, е безопасен за околната среда и минимизира отпадъцитеГодишно в Пловдив се изхвърлят 7 000 тона стари гуми, които се заравят в земята или се горят незаконно, сочат проучвания на дружеството

Директива на ЕС от 2020г. Задължава всички 28 страни да рециклират каучукови гуми и пластмасови отпадъци. Няма друг начин за това освен с подобно съоръжение. Ако не сме ние – ще я изгради някой друг след време, защото това са бъдещите технологии“, заяви още той.

Той опроверга притесненията на гражданите, че инсталацията за гуми би могла да се отрази на качеството на атмосферния въздух:

Вече не можеш да пуснеш инсталация, която до замърсява. Преди всичко се минава през патентно право, за да докажеш качеството на системата, която ползваш. Трябва да има тъй наречения папа на сертификатите и европейски сертификат, които гарантират, че не може да се замърсява екологичното пространство. Най-важният е сертификатът от Агенцията по химически продукти в Брюксел, който преглежда доклада ти и изследва крайният ти продукт. Ако тя даде одобрението си – можеш да работиш с такава инсталация навсякъде в рамките на ЕС в промишлено производствени зони – както тази на „Кукленско шосе““, коментира той.

„В Пловдив много се говори за замърсяването с фините прахови частици, но никой не говори за азотните окиси, за серните двуокиси. В областта има регистрирани половин милион автомобили, те изхвърлят тези стари гуми и с този отпадък трябва нещо да се направи. Сега ги изгарят безконтролно и на открито, заравят ги по тайни места или ги хвърлят в Марица. Изходът е в рециклирането“, смята инвеститорът.

По думите му подобни инсталации е била пусната съвместно с холандски партньор в промишлено производствена зона в Ротердам. „Има изградени такива инсталации на териториите на градове във Франция, Англия, Испания, Португалия, Унгария, Словения, Полша и други.

Ако инсталацията е вредна, замърсява, затова я направим по-далеч от Пловдив - в Цалапица например, нали течението на въздуха ще довява пак в Пловдив“, допълни Терзиев.

В България няма нито една рециклираща инсталация, въпреки че има няколко сдружения, чиято дейност е свързана с рециклирането на отпадъчни продукти от гуми и държавата им плаща по 330 лева на тон.

По думите му немската компания BASF вече има желание да закупи полезните продукти, които инсталацията ще произвежда (бел.ав.пиролизно масло, карбол блек и газ). „От него компанията прави друг продукт – това е, което наричаме кръгова икономика“, допълни той.

Възложителят е на мнение, че заради изостанало законодателство процедурата в България по получаване на положителни становища от институциите в тромава, докато в Европа подобен процес трае няколко месеца.

Ние сме на втората година от съвместната си работа с РИОСВ, Басейнова дирекция и РЗИ. Всички тези институциите понастоящем са дали положителното си становища по нашия доклад. Ако това решение се приеме в общински съвет се приеме, може екоинспекцията да прецени в заключението си да не даде разрешение. Така ще загубим финансирането, което ни е осигурено и всичката лична инвестиция, която сме направили“, заяви Терзиев.

По време на пресконференцията присъстваше инж. Георги Атанасов, който заяви, че има 30-годишен опит в промишлеността. Експертът, който даде положително мнение за подобни инсталации и ги определи като бъдещето на технологиите за справяне с генерирането на голямо количество отпадъци. 

„По света вече се достига критично ниво, когато подобни инсталации ще бъдат изграждани в широк фронт – в индустрални зони, по депа за отпадъци и прочее. С това забавяне, което се случва в България, отново ще бъде на края на опашката на технологичното развитите. Затова аз гласувам за тази инсталация. А възложителят ще поеме ангажимента и риска, ако тази инсталация не е това, което се показва, тя ще бъде затворена. Но тя ще бъде затворена заедно с техните пари, с които я градят“, допълни инж. Атанасов. 

РИОСВ за инсталацията за преработка на стари гуми: Окончетелното решение се взема на Екологичен експертен съветЕкоинспекцията е дала положителна оценка на втория доклад на "Екоенерджи"