Ефектът на доминото след фалита на компанията "Томас Кук", който повлече и най-големия български туроператор „Астрал холидей”, ще продължи с банкрути на родни хотели.

Това прогнозира пред TrafficNews Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма.

Българският туроператор "Астрал холидей", който обяви несъстоятелност вчера, няма проблеми с изключително малкия брой туристи, които обслужва  – 51 клиенти у нас и в чужбина и по-малко от 200, на които им предстои пътуване.

Но големият проблем, заради който компанията обявява несъстоятелност, са неразплатените задължения към доставчици –транспортни фирми и хотели. От „Астрал” не обявиха кои са те, нито колко са дълговете. 

„Налице е следното:  има туристически фирми, които развиват хотелиерска и друга обслужваща дейност, свързана с компаниите на „Томас Кук” от цялата група, които им дължат между 30 и 35 млн. евро. Това означава, че тези хотели дължат пари със същия обем на свои доставчици и персонал.

А според Търговския закон – когато имаме свръхзадлъжнялост на търговец, той е длъжен в 30- дневен срок да се обърне към съда с молба за обявяване в несъстоятелност и да бъде изработен оздравителен план заедно с кредиторите. В 6-месечен срок тези задължения трябва да бъдат изчистени”, посочи Румен Драганов.

Той даде за пример другите страни, засегнати от фалита на най-стария туроператор в света. „В Испания има 500 засегнати хотела, още първия ден 100 от тях подадоха документи за обявяване в несъстоятелност По същия начин се действа и в другите страни – хотелите, в които над 70% от туристите са на „Томас Кук”, няма откъде да покрият своите задължения.

Това е ситуацията към момента у нас. Затова очаквам български хотели да обявят несъстоятелност”, заключи Драганов.

По думите му, най-добре е това да се случи бързо, за да може да изтече 6-месечният срок, до края на март да се изработят оздравителните планове и да няма претенции към тези дружества от кредитори, за да могат да сключват договори за новия сезон. 

„Като влязат кредиторите в управлението на хотела, те ще си получат съответните дялове , ще започнат да го управляват, а догодина пак ще има туристи. И лека-полека ще се изплащат парите, които им се дължат”, обясни експертът.

Той припомни, че общо 54 са хотелите, които са имали партньорски взаимоотношения с „Томас Кук”. Но при едни те са били минимални, а други изцяло са зависели от туроператора.

Драганов посочи и няколко извода, които туристическият бранш трябва да си направи от създалата се тежка ситуация.

Първият е, че у нас няма нито национална хотелиерска асоциация, нито национално сдружение на туроператорите, които да могат адекватно да представляват целия бранш и да вземат решения. Така например испанските браншови организации вчера са предали на министрите на туризма и на икономиката оздравителна програма, която са изготвили. В България обаче никой не работи по подобен документ.  

„Сега браншът се състои от 200 организации. Това, което ни трябва, е да създадем единство, и то чрез закона за туризма - както бе направена например Лозаро-винарската камара, строителната и т.н. Очевидно чрез закона за юридическите лица с нестопанска цел не става - ние сме напълнили едно влакче на метрото само с лидери, но без никакъв ефект”, посочи Драганов.

Втория извод може да се направи на базата на факта, че един огромен туроператор като „Астрал холидей” със застраховка от 700 000 лв.,  има само 51 туристи. Т.е. абсолютно излишно е да се плащат застраховки от близо 6000 туроператори, които предоставят само земни услуги, а не чартъри, подобно на „Астрал холидей”. 

Третият най-важен извод е, че това, което ще доведе повече туристи у нас, е качеството на продукта. А браншът не работи единно не може да се брани от онези членове, които сриват имиджа на всички с некачествен продукт. „Оставили сме тази важна задача на Комисията за защита на потребителите”, каза Драганов.

Според него фалитът на най-стария оператор „Томас Кук” и изчезването на всички подобни агенции с архаичен стил на работа е бил предопределен още с навлизането на интернет преди 30 г.  „Те управляват хотели, самолети и самата туроператорска дейност.  Докато онлайн туроператорите - нито имат хотели, нито самолети. Те работят на комисионна – влизат, продават взимат си парите. Клиентът плаща директно на хотела, всичко е изчистено. Какви са тези неща клиентът да плати през януари на туроператора, а той да плати на хотелите 60 дни след почивката на 24 септември?  Кои са тези богаташи, които имат пари 60 дни да хранят пълен хотел с гърла за своя сметка  да чакат някакви пари? Това явно е от времето на динозаврите. И оттук нататък туризмът ще бъде друг”, заключи Румен Драганов.

Фалиралият "Астрал холидейс": Нито един клиент няма да е ощетен200 души с резервирани ваканции ще търсят парите си от застрахователя, който обеща да ги върне максимално бързо

Цунамито с фалита на "Томас Кук" се стовари върху туризма ниSOS среща при Ангелкова днес, хотелиери и туроператори изчислиха загубите си на 100 млн. лева